Opony do wózka widłowego to ważne elementy odgrywające dużą rolę podczas transportowania ładunków zarówno na niewielkich, jak i dłuższych trasach. Odpowiadają za wygodę jazdy, ale mają również wpływ na prawidłową amortyzację i bezpieczeństwo przewożonych ładunków. Jeśli posiadasz wózek widłowy lub planujesz jego zakup – warto wiedzieć o nich nieco więcej!
Na początku warto scharakteryzować opony do wózków widłowych, jednak aby to zrobić, należy wspomnieć o tym, że istnieje kilka różnych rodzajów opon, które znacząco różnią się między sobą. Główne chodzi tu o:
- odmienną budowę;
- różną wytrzymałość i żywotność;
- amortyzację;
- zastosowanie i wykorzystanie;
- cenę.
W niniejszym artykule przedstawimy:
- rodzaje opon do wózków widłowych wraz z charakterystyką;
- rady, jak sprawdzić, czy opony wózka widłowego wymagają wymiany
- adresy sprawdzonych stron z serwisem wózków widłowych, które pomogą w doborze, zakupie i montażu opon w wózku.
Powyższe informacje są bardzo istotne dla każdego posiadacza wózka jezdniowego unoszącego, który jako właściciel powinien potrafić sprawnie ocenić stan swojej floty wózków a także zadbać o bezpieczeństwo pracowników i obsługiwanych przez wózki ładunków.
Rodzaje opon do wózków widłowych
Istnieją dwa podstawowe rodzaje opon do wózków: są to opony pneumatyczne oraz elastyczne. Każdy z tych typów opon dzieli się na dwie podkategorie. I tak opony pneumatyczne mogą występować jako: diagonalne lub radialne. Natomiast wśród opon elastycznych wyróżnia się: dwuwarstwowe i trójwarstwowe.
Warto dodać również iż istnieją również koła pełne do wózków transportowych w formie opasek do wózków widłowych.
Opony pneumatyczne czyli dętkowe, swoją budową przypominają zwykłe opony samochodowe, gdyż wypełnione są powietrzem. Charakteryzuje je dobra amortyzacja, niestety są bardzo podatne na przebicie – stąd i niższa cena (w porównaniu z elastycznymi oponami).
Opony elastyczne, określane także jako pełne (nie mylić z kołami pełnymi), nie posiadają dętki i składają się z warstw gumy. Są całkowicie odporne na przebicia, choć one także po dłuższym mogą ulec zniszczeniu lub zużyciu. Ich amortyzacja zależy od typu wybranej opony.
Największe różnice między powyższymi kategoriami opon widoczne są z poziomu poszczególnych podkategorii. Zacznijmy od charakterystyki opon pneumatycznych.
Diagonalne opony do wózków
Diagonalne opony uznawane są za najmniej wytrzymałe i odporne spośród wszystkich typów opon do wózków widłowych. Ich budowa opiera się wyłącznie na dętce oraz ochraniaczu. Posiadają bardzo dobrą amortyzację, jednak są bardzo podatne na uszkodzenia, co plasuje je bardzo w nisku rankingu zadowolenia klientów.
Przeznaczane są głównie do urządzeń rzadko eksploatowanych, gdyż szybko się nagrzewają i czas ich pracy nie powinien być zbyt długi (zdecydowanie nie nadają się do wielozmianowego tryby pracy). Ich atutem jest niska cena, która w pewnym sensie rekompensuje braki techniczne w tym modelu opon.
Opony radialne do widlaków
Radialne opony do wózków, w przeciwieństwie do diagonalnych, są idealnym rozwiązaniem dla firm, które korzystają z wózków widłowych intensywnie każdego dnia. Poza dętką oraz ochraniaczem, w ich konstrukcji wykorzystano kołnierz uszczelniający, który znacząco poprawić jakość opon.
Tego typu opony są droższe niż opony diagonalne, ponieważ mają znacznie dłuższą żywotność. Co ważne, mogą być także wykorzystywane w przemyśle chemicznym, w miejscach o podwyższonym ryzyku powstania wybuchu.
Z kolei, dla przypomnienia – opony elastyczne dzielą się na dwuwarstwowe oraz trójwarstwowe. Co to oznacza w praktyce?
Opony dwuwarstwowe
Dwuwarstwowe opony elastyczne, pomimo iż są odporne na przebicia, dzięki dwóm warstwom amortyzującym, charakteryzują się niestety dość krótką żywotnością. Wykorzystuje się je głównie w sporadycznej pracy, koniecznie na płaskim i równym terenie (mają dość ograniczoną amortyzację). Są także mało odporne na zmiany termiczne, przez co montowane są raczej na urządzeniach magazynowych, które pracują wewnątrz budynków.
Zaletą dwuwarstwowych opon do wózków jest za to ich niska, konkurencyjna cena.
Opony trójwarstwowe do wózków widłowych
Są to zdecydowanie najlepszej jakości opony spośród wszystkich dostępnych na rynku. Posiadają aż trzy amortyzujące warstwy, dzięki czemu mogą pracować w różnorodnych warunkach (są odporne zarówno na ciepło, jak i na zimno). Dobra amortyzacja sprawia, że mogą przemieszczać się także po nierównych podłożach.
Za dłuższą żywotnością tych opon idzie także ich cena. Opony trójwarstwowe, określane także jako superelastyczne to najdroższe ze wszystkich typów opon do wózków widłowych.
Warto dodać także kilka słów o tym, czym są opaski do wózków widłowych.
Opaski do wózka widłowego
Opaski czyli inaczej bieżniki lub pełne koła do wózka widłowego zapewniają pojazdom dobrą stabilność, a przy tym są całkowicie odporne na przebicia. Co ważne – są także odporne na zmienne warunki atmosferyczne oraz zmiany temperatury.
Opaski do wózków występują w różnych kolorach: czarne, białe, szare i zielone. Na rynku dostępne są również takie określane jako „Non Marking” – czyli nie pozostawiające śladów, niebrudzące.
Kiedy wymienić opony w wózku widłowym?
Prawidłowy stan techniczny opon do wózków widłowych jest bardzo ważny, gdyż kondycja tych elementów także podlega ocenie podczas przeglądu wózka widłowego. I tak samo, jak w przypadku nadmiernie zużytych wideł, tak i w przypadku opon, inspektorzy UDT mogą wycofać zezwolenie na użytkowanie pojazdu. Wynika to ze względów bezpieczeństwa i konieczności ograniczenia ryzyka, jakie niosłaby ze sobą praca na niesprawnym w pełni sprzęcie.
Skąd wiadomo, że już czas na wymianę opon w wózku widłowym?
- Pierwszym i najbardziej niepokojącym wskaźnikiem jest pęknięcie lub nacięcie na oponie. Uszkodzona opona do wózka widłowego wymaga natychmiastowego przerwania pracy i wymiany.
- Równie istotne są powstałe na oponach wybrzuszenia czy różnego typu odkształcenia, które mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy i stabilność pojazdu.
- Zaniepokoić powinno także nadmierne zużycie (przekraczające 16 mm) grubości opony.
Każda z wymienionych sytuacji powinna skończyć się niezwłoczną wymianą opon.
Wymiana opon w wózku widłowym
Gdy opony w Twoim wózku widłowym są zużyte lub uszkodzone najłatwiejszym wyjściem z sytuacji jest powierzenie ich wymiany serwisowi wózków widłowych. Czynnością tą może zająć się również zakładowy konserwator wózków widłowych – w tym przypadku jednak zakup opon do wózka widłowego będzie leżał po Twojej stronie (wybór typu, marki, rozmiaru itd).
Jeśli uważasz, że wolisz kwestie te powierzyć specjalistom, skontaktuj się z wybranym serwisem wózków widłowych, który doradzi Ci podczas zakupu i pomoże z wymianą opon:
Jeżeli natomiast wolisz zatroszczyć się o zakup opon do wózków na własną rękę, części do wózków widłowych oraz wymienne elementy (w tym także oczywiście opony do wózków) znajdziesz tutaj: www.lemarpol.eu/czesci-do-wozkow-widlowych.
Koniecznie pamiętaj jednak o tym, iż do wymiany opon elastycznych konieczne będzie wykorzystanie profesjonalnej prasy hydraulicznej i tego typu opon nie będziesz w stanie wymienić samodzielnie.
Opony do wózków widłowych – podsumowanie
W powyższym artykule omówiliśmy charakterystykę każdego typu opon do wózków widłowych: od diagonalnych, poprzez radialne, elastyczne, opony superelastyczne, a na koniec opaski do wózków. Wskazaliśmy też na sytuację, kiedy stanowczo należy podjąć decyzję o wymianie opon w wózkach na nowe dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim pracownikom.
A jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat opon do wózków widłowych, np.:
- na podstawie jakich czynników dobiera się opony do wózków;
- w jakich pojazdach najlepiej zakładać poszczególne typy ogumienia;
- oraz jak odczytywać oznaczenia na oponach;
przeczytaj tekst „Opony do wózków widłowych – jak wybrać odpowiednie?„, który znajdziesz tutaj.
_______________________________________________________________
Magdalena Burdak
Specjalista SEO SEM
www.seolo.pl
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych