„Okazuje się, że są internauci, którzy wyrażają autorytatywnie swoje opinie i rady na różne tematy, nie mając wiedzy o prawie, tym samym dezinformują i szkodzą innym, na przykład użytkownikom dróg. Jednym z popularnych mitów krążących w sieci jest ten, mówiący o braku podstaw do policyjnej rutynowej kontroli drogowej” – informuje policja.
„Informujemy zatem, że główną podstawą prawną dla rutynowej kontroli drogowej jest ustawa z 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym. O uprawnieniach policjanta (i niektórych innych podmiotów w czasie kontroli ruchu drogowego) można przeczytać w dziale V, w artykule 129 rozdziału 1 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis wyjaśnia, do czego uprawniony jest funkcjonariusz Policji. Poniżej przedstawiamy go w dużym skrócie” – informuje policja.
Wśród uprawnień policjanta podczas kontroli drogowej (w dużym skrócie) w pierwszej kolejności wymienia się:
– Legitymowanie uczestnika ruchu, sprawdzanie dokumentów i sprawdzanie trzeźwości kierowcy.
– Wydawanie poleceń dotyczących sposobu korzystania z drogi i używania pojazdu.
– Sprawdzanie dokumentów wymaganych do kierowania pojazdem, potwierdzających prawo do używania pojazdu oraz zezwoleń dotyczących transportu.
– Weryfikowanie danych o pojeździe i kierującym.
– Odczyt drogomierza.
– Przeprowadzenie badania trzeźwości oraz sprawdzenie zawartości w organizmie środków odurzających.
– Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, obowiązkowego wyposażenia, warunków transportu oraz zapisu urządzenia rejestrującego przebieg jazdy.
– Zatrzymanie w przypadkach przewidzianych prawem dokumentów do kierowania pojazdem oraz jego używania.
– Wystąpienie z wnioskiem o ocenę stanu zdrowia kierowcy, w uzasadnionych przypadkach.
Przypominamy, jak wygląda rutynowa kontrola drogowa:
– Policjant wydaje polecenie zatrzymania się do kontroli drogowej.
– Należy się zatrzymać w miejscu bezpiecznym, otworzyć okno, trzymać ręce na kierownicy. Jeśli policjant jest nieumundurowany okazuje legitymację służbową. Umundurowany okazuje tylko na wezwanie zatrzymanego kierowcy.
– Policjant podaje powód kontroli drogowej, na przykład – sprawdzenie ważności dokumentów kierującego i pojazdu.
– Policjant udaje się do samochodu, aby zweryfikować poprawność podanych danych lub sprawdza je na urządzeniu mobilnym.
Jeżeli wszystko jest w należytym porządku, policjant pożegna się z kierowcą, życząc bezpiecznej drogi.
Mandaty za brak „maseczki” w liczbie ponad 1 000 000 wystawionych nielegalnie o czymś świadczy.
Nawyki Milicyjne w Policji to norma, tj. w RP sadzie itd.
Mrugać światłami długimi ostrzegawczo, teraz tego falowo zabraniają 😀
pociągnąć ich do odpowiedzialności za namawianie do wskakiwania pod auta na zebrze. Policję, telewizję i inne media. Prawo mówi jasno a Policja ile już wystawiła nielegalnych mandatów?
JEŻDZĘ PO EUROPIE JUŻ OD 1989 ROKU TYLKO RAZ BYŁEM ZATRZYMANY W NIEMCZECH ZA POWOLNĄ JAZDE AUTOSTRADĄ TAK TAK ZA POWOLNĄ JAZDĘ TU GRANATOWI ROBIĄ CO CHCĄ