16 lipca rozpocznie się XVI Gliwicki Festiwal Bachowski. Melomanów czeka pięć spotkań z dziełami wielkich kompozytorów w mistrzowskim wykonaniu.
Tegoroczna edycja festiwalu będzie miała dwóch głównych bohaterów – Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Haendla.
– Chociaż przyszli na świat prawie w tym samym czasie i w miejscach odległych od siebie zaledwie o 200 km, ich kariery potoczyły się w zupełnie inny sposób. Obaj jednak zapisali się w historii jako mistrzowie najważniejszych gatunków muzycznych swojego czasu, którym udało się nadać barokowej muzyce wymiar ponadczasowej uniwersalności. Los nie pozwolił im nigdy spotkać się osobiście. Dlatego też z okazji 330. rocznicy ich urodzin postanowiliśmy zorganizować symboliczne spotkanie dwóch gigantów w Gliwicach – opowiada Piotr Oczkowski, dyrektor festiwalu.
Na to wyjątkowe muzyczne święto organizatorzy zaprosili polskich i zagranicznych artystów, dzięki którym muzyka dawna – choć nie tylko – zabrzmi w najlepszym możliwym wykonaniu. W gliwickich kościołach i Ruinach Teatru Victoria wystąpią m.in.: jeden z czołowych europejskich zespołów muzyki dawnej – Lautten Compagney (Niemcy), wybitny francuski flecista – Alexis Kossenko, nagrodzony prestiżową nagrodą płytową Diapason d’Or – duet klawesynowy Le Petit Concert Baroque (Francja) czy laureatka Konkursu Bachowskiego w Lipsku – klawesynistka Olga Pashchenko (Rosja).
XVI Gliwicki Festiwal Bachowski zainauguruje 16 lipca koncert zatytułowany „Fuga ponad czasem” w wykonaniu Royal String Quartet. Od godz. 20.00 w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego (ul. Daszyńskiego 2) zespół w składzie: Izabella Szałaj-Zimak (I skrzypce), Elwira Przybyłowska (II skrzypce), Marek Czech (altówka) i Michał Pepol (wiolonczela) będzie prezentować utwory Jana Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena i Pawła Szymańskiego. Program i szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.kikgliwice.com.
Bilety można nabyć w Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej (ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32/231-38-55) oraz w dniu imprezy – w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem.