Rządowe rozporządzenie zakłada, że od 17 października w pojazdach komunikacji miejskiej będzie mogło przebywać mniej pasażerów. Każdy autobus, tramwaj czy trolejbus zabierze na pokład tyle osób, ile stanowi 30 proc. wszystkich miejsc siedzących i stojących.
Zarząd Transportu Metropolitalnego realizując plan postępowania podczas zwiększonej zachorowalności na COVID-19, m.in. wprowadza kolejne zmiany w rozkładach jazdy i zachęca do podróży tramwajem.
Od 17 października obowiązuje ograniczenie w transporcie zbiorowym do 30% pojemności miejsc siedzących i stojących.
ZTM realizuje plan w sytuacji nowych obostrzeń, m.in. zmienia rozkłady jazdy, dokłada kursy na obleganych liniach autobusowych, wzmacnia ofertę tramwajów, na bieżąco bada przepływy pasażerskie na przystankach
Od początku pandemii ZTM dezynfekuje codziennie wszystkie pojazdy i podejmuje szereg innych działań na rzecz bezpieczeństwa pasażerów #dbajmy-o-siebie-nawzajem
ZTM organizuje transport zbiorowy dla mieszkańców całej Metropolii.
Od początku pandemii zadanie to jest szczególne wymagające. Do tej pory organizator transportu wprowadził prawie 850 zmian w rozkładach jazdy. Na liniach, gdzie frekwencja jest duża, zwiększano liczbę kursów lub pojazdy mniejsze zastępowano większymi. Z kolei na trasach, gdzie podróżnych było mniej, oferta przewozowa była ograniczana. – Te działania mamy już sprawdzone i jako profesjonalny organizator po prostu wiemy co mamy robić. Po zapowiedzi przez rząd nowych obostrzeń ponownie będziemy je realizować na dużą skalę – zapowiada dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska. – Dużą rolę w zapewnieniu możliwie optymalnej liczby kursów na poszczególnych liniach będą odgrywać przewoźnicy, którzy dysponują skończoną liczbą pojazdów i kierowców. Istotne jest też finasowanie. Gminy muszą wyrazić zgodę na zwiększenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej na ich obszarze – wskazuje Gutowska.
Przedstawiciele ZTM podkreślają, że spodziewali się zmiany obostrzeń, więc teraz realizują plan i reorganizują transport. Chociaż setki zmian, ukierunkowanych na dostosowanie oferty przewozowej do potrzeb podróżnych, zostało już wprowadzonych, to plan obejmuje wdrażanie dalszych modyfikacji. – W przypadku komunikacji autobusowej, pole manewru nie pozostało duże. Wynika to m.in. z ograniczonych możliwości naszych przewoźników – przyznaje rzecznik prasowy ZTM Michał Wawrzaszek. – Większe rezerwy mamy w komunikacji tramwajowej. Tramwaje mają stosunkowo dużą pojemność, więc tam, gdzie to możliwe zachęcamy pasażerów do wyboru transportu szynowego – wskazuje Wawrzaszek. Zgodnie z zapowiedziami organizatora transportu, poza zwiększeniem oferty przewozowej w komunikacji tramwajowej, podróżni mogą również liczyć na zwiększenie częstotliwości najbardziej popularnych tras autobusowych. Do ich obsługi ZTM skieruje m.in. pojazdy z linii lotniskowych. Szczegółowe informacje dotyczące wprowadzanych zmian są i będą publikowane w specjalnym komunikacie na stronie internetowej www.metropoliaztm.pl
Przedstawiciele ZTM wskazują jednocześnie, że zarówno pracownicy organizatora transportu, jak i przewoźnicy ciężko pracują na to, aby komunikacja miejska była maksymalnie bezpieczna.
– Codziennie dezynfekujemy wszystkie pojazdy specjalnym płynem, prowadzimy wzmożone kontrole wykonywania tego zadania, drzwi pojazdów otwierają się automatycznie na każdym przystanku, więc nie trzeba dotykać przycisków. Wprowadziliśmy dodatkowe czyszczenie automatów biletowych i wietrzenie pojazdów – podaje przykłady Wawrzaszek. Ponadto ZTM podjął się szeroko zakrojonej akcji informacyjnej na temat zachowań pasażerów, m.in. obowiązku zasłaniania ust i nosa czy dezynfekowania rąk po każdym przejeździe. Przez ostatni miesiąc ZTM prowadził kampanię na billboardach, w prasie i radiu. A odpowiednie informacje można przeczytać w pojazdach ZTM.
ZTM jednocześnie apeluje, aby w związku z dynamicznie wprowadzanymi zmianami w komunikacji miejskiej, rozkłady jazdy sprawdzać na stronie internetowej w zakładce Rozkłady i Komunikaty. W wyniku wdrażania tak wielu korekt niestety nie jest możliwe zamieszczanie aktualnych informacji na przystankach autobusowych. Organizator transportu zachęca również do tego, aby pasażerowie zgłaszali, na których liniach i w jakich godzinach miało miejsce przepełnienie pojazdów komunikacji miejskiej – wówczas, w miarę możliwości, oferta transportowa będzie zwiększana. Jak dodaje rzecznik ZTM – Liczymy na dialog z pasażerami.