Metropolia śląska – o co chodzi?

3
zachodnia obwodnica gliwic
zachodnia obwodnica gliwic

– Razem możemy więcej – podkreśla prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz uczestniczący w pracach nad rządowym projektem ustawy o związku metropolitalnym dla województwa śląskiego.

21 lutego omawiały go w Sejmie komisje samorządu terytorialnego i polityki regionalnej oraz administracji i spraw wewnętrznych.

Ostatecznie projekt poparło 25 posłów, przy braku głosów przeciwnych i jednym wstrzymującym się.

Według projektu – po kilku zmianach wprowadzonych we wtorek przez sejmowe komisje – metropolia śląska będzie mogła powstać 1 lipca, z rozpoczęciem działalności od 1 stycznia przyszłego roku.

Ma stanowić zrzeszenie gmin województwa śląskiego „charakteryzujących się istnieniem silnych powiązań funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, położonych na obszarze spójnym pod względem przestrzennym, który zamieszkują co najmniej 2 miliony mieszkańców”.

Tylu też mieszkańców Śląska odczuje korzyści związane m.in. z integracją transportu publicznego oraz uporządkowaniem i lepszym wykorzystaniem przestrzeni publicznej. Utworzenie związku oznacza także wzmocnienie działań dotyczących rozwoju czy promocji. Związek ma bowiem wykonywać zadania publiczne w zakresie kształtowania ładu przestrzennego, rozwoju społecznego i gospodarczego obszaru związku, planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego, a także zrównoważonej mobilności miejskiej, metropolitalnych przewozów pasażerskich, współdziałania w ustalania przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na terenie związku oraz promocji samego związku i jego obszaru.

– Najwięcej obiecuję sobie po możliwości utworzenia kolei metropolitalnej. Mamy bardzo rozbudowaną sieć kolejową w konurbacji, bardzo mało wykorzystywaną do transportu publicznego – a to mogłoby się zmienić z korzyścią dla mieszkańców i budżetów miast, dlatego że transport kolejowy wbrew pozorom jest tańszy od tramwajowego – komentuje prace nad ustawą metropolitalną prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz. – Przed nami ogromne wyzwanie. Gdy ustawa przejdzie i wydane zostaną dla niej rozporządzenia Rady Ministrów, wtedy ruch będzie po stronie samorządów. Pierwszy etap wdrażania ustawy nie stanowi, moim zdaniem, problemu. Miasta w krótkim czasie zrealizują to, czego się od nich oczekuje, czyli przeprowadzą konsultacje społeczne i podejmą uchwały rad gmin w sprawie przystąpienia do związku. Trudności mogą pojawić się później, dlatego że należy sprawnie powołać władze związku, napisać statut, wyznaczyć strategię i ją realizować, tak aby mieszkańcy rejonu konurbacji mieli poczucie, że mają coś konkretnego z tego nowego tworu – zauważa prezydent Gliwic.

Przypomnijmy, że utworzenie związku wykonującego część zadań publicznych samorządy konurbacji górnośląskiej postulują od wielu lat. Prace nad rządowym projektem ustawy o związku metropolitalnym dla województwa śląskiego Sejm rozpoczął 10 lutego. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ma poprawiać obowiązującą ustawę z 2015 r. o charakterze uniwersalnym, przyjętą przez rząd PO-PSL i podpisaną przez prezydenta Andrzeja Dudę, ale niewdrożoną, ponieważ rząd nie przyjął wymaganych przez nią rozporządzeń.

MSI

Subscribe
Powiadom o
guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
eleonora
eleonora
7 lat temu

Ile drzew szlag trafi? Zdążymy zanim nas smog nie zmoże?https://www.facebook.com/JachiraKlaudia/videos/1858314464407450/

POMOZECIE
POMOZECIE
7 lat temu

„Razem mozemy wiecej” Panie Prezydencie ladnie Pan to powiedzial. Kiedys juz cos podobnego slyszalem „POMOZECIE” a masy darly gardla „POMOZEMY”.Razem mozemy wiecej – to prawda. Kiedys byla tylko jedna partia i wszyscy byli jednomyslni. Historiia powtarza sie – jak kiedys ktos madry powiedzial. A CO MAMY TERAZ ?!?!?!!!

Bogdan
Bogdan
7 lat temu

Frankiewicz nawraca się na transport szynowy? może będzie z tego tramwaj w Gliwicach.