Nie od dziś wiadomo, że wielu kierowców nie ma pojęcia o zasadach tzw. jazdy na suwak.
W wielu miejscach pojawiają się specjalne znaki, które wskazują jak należy postępować, gdy z dwóch pasów droga zwęża się w jeden.
W internecie bardzo popularne stały się kompilacje z nagraniami z kamer samochodowych. W jednej z najnowszych produkcji tego typu negatywnych bohaterem jest kierowca z Gliwic. Widać, jak osoba kierująca chevroletem zajeżdża drogę prawidłowo jadącemu kierowcy. W internecie takie zachowanie nazywa się „szeryfowaniem”.
Chyba wszyscy kierowcy wiedzą kim jest tzw. szeryf drogowy. To taki ktoś, kto przed zwężeniem drogi jedzie środkiem, blokując swój (prawy) pas ruchu oraz drugi (lewy) pas ruchu, żeby przypadkiem żaden z kierowców nie próbował wcisnąć się przed niego. Taka regulacja ruchu jest niedozwolona i do czerwoności irytuje innych kierowców.
Jazda „na suwak” polega na tym, by w momentach, kiedy droga się zwęża, a jeden z pasów zanika, wpuszczać auta z tego pasa na główny pas. Kierowcy z głównego pasa mogą jechać płynnie, ale zostawiając między sobą odpowiednio duży odstęp, tak, by pojedynczo wpuszczać kierowców z kończącego się pasa. Ta metoda sprawdza się w zachodnich krajach i pozwala szybko rozładowywać korki.
Jak powinien się zachować kierowca pojazdu wpuszczanego?
– dojeżdża aż do końca dostępnego dla niego pasa jezdni,
– nigdy nie zmienia pasa jezdni wcześniej niż przed końcem swojego pasa, nawet jeśli widzi wolne miejsce na pasie sąsiednim,
– będąc już wpuszczonym nie wpuszcza nikogo innego.
Jak powinien się zachować kierowca pojazdu wpuszczającego?
– wpuszcza dokładnie jeden pojazd z pasa, który się kończy i robi to dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej,
– nie wpuszcza nikogo więcej ponad pojazd, który właśnie wpuścił.
– zachowuje odpowiedni odstęp od pojazdu poprzedzającego by nie tworzyć fantomowego korka.
Jak informują ogólnopolskie media, Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany w przepisach, tym razem chce zmusić kierowców do jazdy na suwak, co ma poprawić płynność ruchu na naszych drogach. Nowe zapisy w ustawie mają sprawić, że jeśli nie wpuścimy jadącego przed nami samochodu, będziemy mogli zostać ukarani mandatem.
Zachowanie kierowcy z Gliwic widać na poniższym filmie (4:31). Osoba jadąca chevroletem nagle wyjeżdża przed jadący dosyć szybko samochód i zmusza kierowcę do gwałtownego hamowania
Po prostu brak kultury na naszych drogach, i chamstwa BRAWO
Takiemu frajerowi to powinni zabrać prawo jazdy!
Czy któryś z panów kierowców zawierających głos w tej sprawie jeździ tamtędy?
wolno mu bo w końcu ma amerykański wóz
Wynika z tego że cały ten sznur kierowców na prawym pasie nie zna przepisów. A biedny pokrzywdzony kierowca cwaniak interpretuje je i wali lewym
Ukarać odpowiednią kwota raz jak nie zrozumie to drugi raz i się nauczy jeździć…
Kierowca powinien ponieść konsekwencje takiej jazdy.
napietnowac gbura , odslonic tablice!
Ojjj miałęm taką sytuacje…. zjazd z autostrady na Knurów, korek już robił się do łuku zjazdu z niej i oczywiście pan w firmowej pandzie, szeryfował na jednym całkowicie pustym pasie dojazdowym.
Wyszedłem do niego zapytać co robi, to tylko mnie zwyzywał, pogroził i dalej szeryfował. Film wysłałem do firmy, która również mi groziła za upublicznienie wizerunku…. Tak to bywa…
Burak, cham, idiota…
https://youtu.be/bCcYdMG8F-MP
Na szczęście na filmiku widać numer rejestracyjny
Nawet kierowca z Gliwic może okazać się zwykłym ch..em niestety…
Na zjeździe z A1 w Wieszowej to niestety standard. Policja pojawia się tam niestety tylko poza godzinami szczytu polując na „piratów” przekraczających 60km/h.
To dobrze pokazuje ze kultura jazdy zmienia sie na plus poniewaz wszyscy wiedzac ze dwa pasy beda sie laczyly w jeden zjezdzaja na prawy i nie wpychaja sie na sile pozniej powodujac ze osoby ktore jechaly prawem pasem zazwyczaj czekaja 2, 3 razy dluzej niz osoby ktore wybieraja wolny pas i wymuszaja zazwyczaj wjazd na zyczliwych kierowcach. To ze tylko jeden cisnie lewym do konca to chyba dobrze swiadczy o naszych kierowcach. Skad ten negatywny wydzwiek?;);)
Ustawianie się tylko na jednym pasie powoduje że korek niepotrzebnie wydłuża się. Przez to później dla przykładu nie da się zjechać z autostrady lub gdzieś blokuje się rondo. Dzięki prawidłowym rozłożeniu samochodów na obu pasach korek nie jest długi na 1km tylko na 500m. Ustawianie się na jednym pasie wcześniej wydaje się być kulturą jazdy, a w rzeczywistości powoduje dodatkowe korki.
Tak, w wypadku gdy korek tworzy sie na zjezdzie do autostrady i dochodzi do autostrady oczywiscie nalezy zajac wolny pas i nikt tu nie bedzie nikogo winił jednak w wiekszosci wyprzedzanie korkow w miastach to zwykle cwaniactwo ktore powoduje wieksze korki bo wolny pas ciagle dostarcza nowe samochody wymuszajace wjazd na polaczeniu pasow co powoduje ze korek coraz bardziej zwalnia i sie wydluza. Teoria jazdy na suwak ma sens w wypadku zmiany pasa ruchu na widok korka i wjazdu po rowno 1 na 1 z kazdego pasa tak zeby korek rozlozyc na 2 pasy.
Wytłumacz mi, po co w tym wypadku jest ten lewy pas?
On nie jest tam „po to” żeby wyprzedzić sobie korek usprawiedliwiając się jazdą na suwak na jego końcu. Jakbyście rozumieli ideę jazdy na suwak, to kierowcy jadący prawym pasem (i dojechali pierwsi do tworzącego się korka) zostaliby przez was przepuszczeniu NA LEWY PAS, żeby rozładować korek na dwa pasy i na końcu zjeżdżać po 1 aucie z lewego na 1 z prawego. Lewy pas nie jest od tego, żeby wyprzedzić samochody, które wcześniej dojechały do miejsca w którym tworzy się korek, ponieważ przez takie działanie korek się spowalnia i wydłuża. Chcesz jazdy na suwak to przepuść na lewy pas auta… Czytaj więcej »
Tu nie chodzi o chamstwo, cwaniactwo czy inne uprzejmości. Jeśli nie pojmujesz ogólnych zasad ruchu drogowego, nie powinieneś brać się za kierowanie pojazdem a tym bardziej za zwracanie uwagi na „chamstwo” innym. A z innej beczki – jak nazwiesz blokowanie pasa ruchu poprzez tak zwane szeryfowanie? Czy wiesz, że za takie blokowanie ustawodawca przewiduje mandat karny? Proponuję powtórzyć zasady ruchu drogowego.
Ależ bzdury… Tylko że w tym wypadku nikt nie zjeżdża na lewy wszyscy stoją na prawym i dalej piętrza korek… Inaczej, na lewy zjeżdża się już w mom. Pojawienia się 2 pasów a zjeżdża powtórnie na prawy na końcu lewego…Gdyby policja zaczęła karać za takie blokowanie temat by się sam rozwiązał
Bzdury piszesz, korek się robi bo wpuszczają takich kierowców z lewego
Bo maja taki obowiązek nawet znaki niebieskie mówia o sposobie jazdy na suwak…
Znaki niebieskie nie mowia o jezdzie na suwak, nakaz jazdy na suwak maja wprowadzic dopiero katowice. Nie rozumiesz tego ze auto ktore dojezdza pozniej i wyprzedza korek powoduje ze auta ktore wczesniej dojechaly dluzej stoja. Oznakowanie nakazujace jazde na suwak nie oznaczaloby tylko jazdy 1 do 1 na laczeniu pasow ale nakaz ustawiania sie na 2ch pasach a nie 1.
Ale jak mają nie wyprzedzać jak wszyscy stoją na prawym? na ten znak kamieniami Pan rzucał?
A tu jeszcze definicja… Jeżeli na jezdni o wielu pasach ruchu w tym samym kierunku niemożliwa jest dalsza jazda jednym pasem lub też jeden z pasów się kończy, kierujący pojazdami znajdującymi się na sąsiadującym pasie jest obowiązany umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdom znajdującym się na kończącym się pasie w taki sposób, aby pojazdy te zajmowały miejsce na pasie umożliwiającym kontynuację jazdy naprzemiennie z pojazdami już tam się znajdującymi („postępowanie na zamek błyskawiczny”
oj widzę że jeszcze długo długo czasu musi minąć żeby ludzie zrozumieli proste logiczne rozwiązania/przepisy drogowe
Należy się cieszyć z zachowania kierowców bo wykazują się w dużej większości w odróżnieniu do komentujących tutaj logiką i poszanowaniem czasu innych, gdy robi się korek to niewielu kierowców decyduj się na wyprzedzanie, więc nie ma co narzekać!! Opisany znak po pierwsze nie ma się nijak do tematu z filmiku, to jest znak informujący o jeździe na suwak na łączeniu pasów a nie o zachowaniu samochodu podczas dojazdu do korka.. frustracja osóby która zajechała drogę cwaniakom wyprzedzającym korek na lewym pasie jest uzasadniona (jeżeli nie powoduje to korka na dojeździe do autostrady). Nie mamy prawnie uregulowanej sytuacji – jest korek… Czytaj więcej »
Najlepszy przykład, skręt z Mitręgi na Piwną..
Na mitręgi są wydzielone pasy do skrętu w lewo i prawo. Oczywistość że w tamtym miejscu to cwaniakowanie. Na filmie dwa pasy prowadzą prosto
Czyli jednak rzucał Pan kamieniami na lok mitregi i piwna to skrzyżowanie z pasem w prawo i lewo i tutaj nigdy nie ma mowy o suwaku..typowy suwak to np skrzyżowanie rybnicka A4 koło Auchan, zwezka na DTS w okol sosnicy.. Tam też znajdzie Pan powyższe znaki… Ale z drugiej strony jak my możemy rozmawiać o zasadach jazdy na suwak jak Pan zwykle skrzyżowania z wydzielonymi pasami ruchu miesza z brakiem wydzielonych pasów ruchu czyli miejsca gdzie obowiązuje suwak… Odsyłam do zasad ruchu
oj McGregor widac ze nic nie skumales z tego artykulu , nawet jak ci ktos tu znak pokazal…zalamka poprostu… Polecam wiecej pojezdzic po Europie zachodniej to zobaczy pan czy sie jezdzi tak jak pan mowi czy jak Dudzik. Mam nadzieje ze skonczysz tak jak ten szeryf ulicy to moze zatrybisz jak ci pan policjant to lopatologicznie wytlumaczy https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=bCcYdMG8F-M
Oznaczony skręt w lewo jest dopiero na odcinku na Mitręgi a korek zaczyna się na ulicy Częstochowskiej, na której jeszcze mamy dwa pasy na wprost. Wyprzedzanie lewym pasem i wymuszanie wjazdu już na Mitręgi powoduje że korek na Częstochowskiej się powiększa a kierowcy którzy dojechali do skrzyżowania później-opuszczają je wcześniej. Podobnie z ulica Dworcową i zjazdem na ul Jana Pawła. Jak to się mają zwężania na autostradach oznaczone jazdą na suwak z sytuacją na filmiku gdzie widzę tylko znak końca lewego pasa ruchu? Sytuacja jest bliższa ulicy Częstochowskiej, gdzie kierowcy na długo przed znakiem informacyjnym zajmują właściwy pas i nie… Czytaj więcej »
Damian Rogowski polecam się douczyć przepisów ruchu drogowego, nie istnieje coś takiego jak imaginowany nakaz jazdy na suwak w każdej sytuacji gdzie są 2 pasy i tworzy się korek. Mam nadzieje że za takie zachowanie w miejscach do tego nie przystosowanych typu podana ulica Częstochowska skończysz z wymianą uszczelki pod głowicą i coś zatrybisz! Akurat do szeryfów lewego pasa nie należe a zablokowanie lewego pasa w sposób w jaki to zrobił jest zwykłym złamaniem prawa. Sytuacja z filmiku z rondem dobrze pokazuje że z jazda na suwak tez trzeba mieć umiar, bo gdyby większa ilość samochodów dojechała lewym pasem, prawy… Czytaj więcej »
Człowieku podajesz przykłady z centrum miasta które nijak mają się do sytuacji z pierwszego filmiku oraz tego z rondem. Oczywiście że w takich sytuacjach jak dworcowa czy mitręgi nie powinno się jechać na suwak.
A teraz mówiąc o konkretnych przypadkach z tych filmów. Nawet jeśli w pierwszym i drugim filmie nie ma znaku D-56 to i tak powinno się wykorzystywać oba pasy do końca! Tam jest ewidentne ZWĘŻENIE, a nie rozdzielenie pasów na LEWO i PRAWO.
Czlowieku nie ma takiego przepisu jak powinno sie „ten pas wykorzystac”. To sa niepisane zasady takie jak w centrum miasta gdzie nalezy sie zachowac odpowiednio do wiedzy o skrzyzowaniu a nie jechac do konca jak np czestochowska. Jazde na suwak sugeruje znak i nalezy korzystac z niej na wysokosci znaku a nie w kazdej sytuacji gdzie sa 2 pasy. Podalem skrajny przyklad z centrum miasta poniewaz wielu kierowcow wymyslilo sobie przepisy nawet takie, ktorych nie ma i stosuja je w sytuacjach w ktorych nie powinno myslac ze nalezy jechac do konca i na suwak doslownie wszedzie. Otoz nie
Gregor McGregor tiaaa suwak i niepisana zasada – a niebiskie znaki dot. suwaka to tez niepisane zasada no dobra… to nie kwestia zapisania pewnych reguł tylko bardziej kwestia mentalnosci – ja stoje to inni niech tez kibluja….na szczescie coraz mniej takich szeryfów.
Tak gdzie jest znak jazdy na suwak to nalezy przepuszczac co drugiego kierowce, oczywiscie ze tak. Mentalnosc dziala w dwie strony, w niektorych miejscach sa 3 pasy i wiekszosc ustawia sie na pasie do skretu a kilku i tak bedzie sie na koncu wpychac przez co czekaja Ci ktorzy wczesniej zjechali na prawy. Na filmiku jesli nie ma znaku zalecajacego jazdy na suwak a jedynie koniec lewego pasa kierowcy prawidlowo ustawiaja sie na prawym. Krytykujemy szeryfa ktory zablokowal lamiac prawo lewy pas ktorym jechali akurat cwaniak wyprzedzajacy korek lewym pasem. Uwazasz ze ten ktory jechal kamera lewym pasem i zostal… Czytaj więcej »
Gregor McGregor oczywiscie ze dobrze – zakładajac ze nie znam drogi sa dwa pasy na wprost, prawy stoi to jade lewym, koniec kropka.
A więc nie masz racji w całej Europie oprócz Polski dojeżdżamy lewym pasem do samego końca a później wjeżdżamy jeden po drugim jak to się mówi na sówka dzieki temu jak są trzy pasy i lewy czy np prawy się kończy wykorzystujemy wszystkie pasy w pełni zmniejszając przy tym długość korka który z tylu się robi auta się szybciej poruszają i nie ma problemu tylko u nas w Polsce ludzie nie potrafią tego zrozumieć zaraz lecą teksty typu patrz jaki cwaniak w s klasie jedzie lewym zaraz go przyblokuje i nic z tego nie będzie albo wyzwiska typu ślepy jestes… Czytaj więcej »
nie ma to jak gliwicki „szeryf” na drodze 😀 😀