Halę produkcyjną firmy Newag opuściła właśnie pierwsza 6-osiowa, elektryczna lokomotywa Dragon z napędem elektrycznym i spalinowym.
Hybrydowy pojazd jest pierwszym z pięciu tego typu lokomotyw elektrycznych Dragon, wyprodukowanych na zlecenie firmy Freightliner PL. To pierwsza taka lokomotywa w Europie. Firma NEWAG, największy producent lokomotyw w Polsce, zakończył prace nad 6-osiową lokomotywą Dragon o mocy 5 MW, przystosowaną do transportu ciężkich składów towarowych.
Pojazd jest obecnie testowany na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, a klientowi zostanie przekazany w maju. W lipcu do firmy Freightliner PL trafi ostatnia z pięciu zamówionych lokomotyw. Każda taka lokomotywa kosztuje blisko 15 mln zł.
Lokomotywa została skonstruowana w Gliwicach przez naszych inżynierów, wielu z nich jest absolwentami Politechniki Śląskiej.
Przy produkcji pracowało 100 osób. Lokomotywa jest 6-osiowa, dzięki czemu ma dużą siłę trakcyjną. Jest bezpieczna w eksploatacji, ekonomiczna, dobrze wyposażona i bezawaryjna. Jest też hybrydowa – elektryczno-spalinowa – a więc praktyczna w miejscach, gdzie jest trakcja może jeździć na prąd, a gdzie nie ma trakcji, na przykład w portach – na silniku spalinowym. To dwie lokomotywy w jednej.
– Pojazd się sprawdza. Podobne, tyle że bez silnika spalinowego, z powodzeniem eksploatują firmy Lotos i STK – wyjaśnia Majid Belkhayat, dyrektor marketingu gliwickiego oddziału firmy NEWAG.
Gliwicki oddział spółki specjalizuje się w naprawach okresowych oraz modernizacji lokomotyw elektrycznych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz podzespołów pojazdów szynowych.
—
MSI