r e k l a m a
spot_imgspot_img

Piast Gliwice zanotował spadek przychodów. Wiele klubów idzie w górę

Kluby piłkarskiej Ekstraklasy zaksięgowały w sezonie 2021/22 ponad 321 mln zł wpływów z tytułu praw do transmisji. Było to największe źródło ich przychodów, które stanowiło blisko 45 proc. ich łącznych wpływów. Dzięki obecności kibiców na stadionach przez cały sezon klubom udało się uzyskać rekordową kwotę 102,6 mln zł przychodów z dnia meczowego – wynika z 16. raportu Piłkarska Liga Finansowa.

Analizę przygotowała firma doradcza Deloitte we współpracy z klubami PKO Bank Polski Ekstraklasy oraz spółką Ekstraklasa SA. Tegoroczna edycja zestawienia przynosi również zmianę na trzecim miejscu, gdzie został sklasyfikowany Raków Częstochowa, który po raz pierwszy znalazł się na podium. Według przewidywań Deloitte już w sezonie 2023/2024 możliwe jest osiągnięcie przez kluby Ekstraklasy powyżej 1 mld zł przychodów z uwzględnieniem transferów.

Podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji, tegoroczny, szesnasty raport opiera się o dane w ujęciu sezonu sportowego (lipiec 2021 – czerwiec 2022). Wynika z niego, że łączne przychody klubów Ekstraklasy z działalności operacyjnej osiągnęły najwyższą wartość w historii rankingów Deloitte – aż 715,1 mln zł. Jest to wynik o 87,9 mln zł wyższy niż w sezonie ubiegłym, a w ciągu 10 lat łączne przychody klubów Ekstraklasy urosły ponad dwukrotnie – z 353 mln zł w 2012 r. Tegoroczna kwota nie uwzględnia sum pozyskanych w wyniku dokonanych transferów, które w zakończonym w czerwcu sezonie sięgnęły dodatkowych 145,6 mln zł.

– Po raz jedenasty na pierwszym miejscu naszego rankingu uplasowała się Legia Warszawa z przychodami na poziomie 155,2 mln zł. Drugie miejsce zajął Lech Poznań, który choć osiągnął niemal dwukrotnie niższy wynik finansowy niż w ubiegłym sezonie – 79,1 mln zł – w sferze sportowej był górą, zdobywając Mistrzostwo Polski. Trzeci na podium stanął Raków Częstochowa z wynikiem 47,9 mln zł. Klub spod Jasnej Góry rokrocznie notuje stabilne i wysokie wzrosty przychodów – mówi Przemysław Zawadzki, partner associate, lider Sports Business Group, Deloitte.

Wśród klubów, które w sezonie 2021/2022 występowały na boiskach PKO Bank Polski Ekstraklasy, łącznie wzrost przychodów w stosunku do danych z sezonu 2020/2021 zanotowało aż 12 drużyn (część klubów w tym okresie rozgrywała swoje mecze w I lidze). Najbardziej z tej grupy wyróżniają się: Legia Warszawa, Radomiak Radom, Górnik Zabrze, Raków Częstochowa i Wisła Kraków, które łącznie powiększyły swoje przychody sportowe o 87 mln zł.

Piast Gliwice znalazł się wśród klubów, które odnotowały spadek przychodów.

Spadek dotyczy pięciu klubów: Wisła Płock, Lechia Gdańsk, Cracovia, Piast Gliwice i KGHM Zagłębie Lubin.
Jak czytamy w raporcie: „Gliwiczanie w rankingu przychodów w porównaniu z poprzednim sezonem spadli o 3 pozycje, zajmując dwunaste miejsce. Przychody klubu spadły aż o 20%, przez co w kasie pojawiło się o 6,9 mln zł mniej niż w poprzednim sezonie. Taki stan rzeczy wynika ze spadku zarówno przychodów komercyjnych, jak i z tytułu transmisji, odpowiednio o 4,2 mln zł i 3,3 mln zł. Przychody komercyjne były zasługą głównie środków z samorządu terytorialnego – Piast otrzymał 6 mln zł od Miasta Gliwice, co było największym wsparciem samorządu w lidze, nie wliczając podwyższeń kapitału zakładowego. Od sponsorów klub otrzymał 3,9 mln zł. Sponsorami głównymi Piasta są Miasto Gliwice, Betclic zakłady bukmacherskie oraz Kar-Tel. Spadek wpływów komercyjnych wynika z faktu, że w zeszłym roku Piast umorzył subwencję Polskiego Funduszu Rozwoju, co nie powtórzyło się w obecnym sezonie. Przychody z tytułu transmisji w znacznej większości pochodziły z Ekstraklasy S.A. w ramach kontraktu telewizyjnego oraz za scentralizowane prawa marketingowe. W stosunku do poprzedniego sezonu klub nie otrzymał żadnych środków od UEFA. Właśnie to było powodem spadku (o 18%) przychodów „Piastunek” z tego źródła”.
przychody piast
Raport Deloitte powstał w oparciu o przychody klubów Ekstraklasy pochodzących z działalności sportowej, które zostały wygenerowane przez cały sezon ligowy (lipiec 2021 r. – czerwiec 2022 r.). Wpływy zostały podzielone na trzy kategorie: dzień meczu (sprzedaż biletów i karnetów, catering), transmisje (sprzedaż praw do transmisji, scentralizowane prawa marketingowe, premie za udział w krajowych i zagranicznych pucharach), komercyjne (umowy sponsorskie, reklamy, sprzedaż gadżetów). Zestawienie nie uwzględnia transferów bądź wypożyczenia piłkarzy, gdyż są to przesunięcia środków pomiędzy klubami. Są one jednak podane osobno, ponieważ stanowią ważne źródło przychodów klubów Ekstraklasy. Analizowane dane dostarczyły bezpośrednio kluby. Wyjątkiem jest Bruk-Bet Termalica Nieciecza, którego wartość przychodów została oszacowana przez ekspertów Deloitte.
Na zdjęciu Grzegorz Bednarski, prezes Piasta Gliwice / fot. materiały prasowe Areny Gliwice

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
spot_img

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI