Do 2028 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe i firma „Trakcja” zamierzają przebudować stację Gliwice Łabędy i wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, wznieść nowy wiadukt nad ul. Strzelców Bytomskich, a także wybudować nowy przystanek kolejowy w rejonie estakady Jana Heweliusza na osiedlu Kopernika.
W ramach tej inwestycji, realizowanej we współpracy z Miastem Gliwice, bardzo ważna będzie drogowa część przebudowy w Łabędach, którą zajmie się Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach.
W ramach przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., stacja kolejowa Gliwice-Łabędy przejdzie modernizację, która uczyni ją dostępną dla wszystkich pasażerów i gotową do obsługi długich pociągów towarowych do 750 metrów. Planowana jest budowa trzech nowoczesnych peronów wyposażonych w wiaty, ławki, oświetlenie oraz system nagłośnieniowy. Dodatkowo, istniejący wiadukt przy ulicy Staromiejskiej zostanie zmodernizowany i poszerzony, aby zapewnić płynne przepływy ruchu. Z tego wiaduktu będzie można dostać się do pierwszego peronu, skąd odjeżdżają pociągi w kierunku Katowic i Kędzierzyna-Koźla. Powstanie również nowy wiadukt nad ulicą Strzelców Bytomskich, który zostanie połączony z peronami drugim i trzecim za pomocą schodów i windy, ułatwiając dostęp do kierunków takich jak Katowice, Pyskowice, Strzelce Opolskie i Opole.
Modernizacja obejmie także rozbudowę infrastruktury drogowej w okolicy dworca, przy skrzyżowaniu ulic Przyszowskiej, Wolności, Strzelców Bytomskich i Głównej, a także wzdłuż części ulicy Staromiejskiej przy wiadukcie. ZDM w Gliwicach, w związku z usunięciem starego wiaduktu na skrzyżowaniu ulic Strzelców Bytomskich i Głównej, wybuduje nowe rondo turbinowe pod nowym wiaduktem kolejowym. Planowane jest także dostosowanie nowego układu drogowego do rozbudowanej stacji i poszerzonego wiaduktu na ulicy Staromiejskiej. Projekt przewiduje również powstanie miejsc przystankowych dla autobusów, parkingów typu park&ride oraz bike&ride i infrastruktury rowerowej, w tym ścieżki pieszo-rowerowej o długości około 80 metrów oraz drogi rowerowej o łącznej długości około 800 metrów.
Koszt przedsięwzięcia szacuje się na około 80 milionów złotych.
a czy bedzie dodatkowy bezposredni tor kolejowy do portu bylo o tym mowione w zeszlym roku zestacji labendy??