To już drugi taki obiekt odkryty podczas prac ziemnych prowadzonych przed dworcem PKP, gdzie trwa przebudowa układu drogowego.
Szczelina przeciwlotnicza, bo o niej mowa, nie widnieje w Miejskiej Ewidencji Budowli Ochronnych. Schron o konstrukcji betonowo – ceglanej, o szerokości około 1,4 m i wysokości około 2 m, w części głównej ma około 58 m długości.
W opinii archeologa – Radosława Zdaniewicza z Górnośląskiej Pracowni Archeologicznej, który prowadził prace przy obiekcie, konstrukcja spełnia standardy poprawnie wykonanego i bezpiecznego schronu przeciwlotniczego dla realiów połowy XX w. Obiekt nie został uwieczniony na żadnym archiwalnym planie miejskim, włączając te, pochodzące z I połowy XX w. Wejścia do schronu nie uwidoczniono również na żadnej fotografii pochodzących z okresu przedwojennego. Zdjęcia, przedstawiające jedno z wejść do obiektu pochodzą dopiero z końca lat 50 – tych.
Szczelina przeciwlotnicza, która znajduje się w obszarze placu przed dworcem PKP, nie ma połączenia z żadnymi innymi obiektami podziemnymi, podobnie jak wcześniej odkryty żelbetonowy schron przeciwlotniczy. Obiekt ten, także o konstrukcji betonowo – ceglanej mierzył około 80 m długości i również znajdował się na terenie placu przed dworcem PKP.
fot. Radosław Zdaniewicz – Górnośląska Pracownia Archeologiczna
Na placu przed dworcem staly budynki, później rozebrane. Moze to po nich są pozostałości? Byl tez tam zbiornik przeciwpożarowy