Wiemy już, jak będzie wyglądało Centrum Przesiadkowe w Gliwicach. Projekt Zachodniej Bramy Metropolii Silesia powstanie w oparciu o wariant I koncepcji firmy An Archi Group.
Urząd Miejski prowadzi intensywne przygotowania do budowy nowego Centrum Przesiadkowego. Będzie to zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem dla podróżnych (lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą). Będzie skupiać wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawni przemieszczanie się podróżnych. Inwestycja ma być gotowa do 2020 r. Zlokalizowana będzie po północnej stronie dworca PKP, zmodernizowane zostaną również plac Piastów i plac przed dworcem, od strony południowej (od ul. Zwycięstwa).
Rozwiązania architektoniczne węzła przesiadkowego zostały przedstawione przez Urząd oraz lokalne media. Mieszkańcy mogli wypowiedzieć się w sprawie proponowanych wariantów. Przeanalizowano wady i zalety 3 wariantów architektonicznych biorąc pod uwagę zarówno głosy mieszkańców, jak i specjalistów z branży budowlanej. Zdecydowano się na realizację wariantu nr I.
Wybrana koncepcja zakłada nie tylko poprawę estetyki przebudowanego obszaru, ale przede wszystkim funkcjonalność.
– To rozwiązanie gwarantuje najlepsze ze wszystkich koncepcji zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz obiektu. Zaletą jest m.in. wyrazista forma zadaszenia, która wzmocni potencjał estetyczny dworca. Mocnym akcentem będzie również konstrukcja z drewna klejonego, która jest wytrzymała, efektowna i funkcjonalna. Plusem tego wariantu jest również jednolite zadaszenie i brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego – wyjaśnia Marcin Łazowski z Biura Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Gliwicach.
Zadaszenie będzie praktycznie bezawaryjne, będzie też miało duże powierzchnie przezierne, dzięki czemu obiekt będzie doświetlony naturalnym światłem. Konstrukcja budynku obsługi pasażerów będzie uniwersalna, układ parteru będzie czytelny, będzie też możliwość zagospodarowania piętra. Układ centrum będzie klarowny i zapewni obsługę podróżnych wszystkich przystanków w jednym budynku. Na placu dworcowym zostaną zastosowane przyjazne podróżnym rozwiązania architektoniczne. Elementy małej architektury nadadzą placom przeddworcowym reprezentacyjny charakter i będą współgrać z architekturą Centrum Przesiadkowego, scalając tereny po północnej i południowej stronie dworca PKP.
Po analizie kosztów i negatywnych uwagach mieszkańców, zrezygnowano z budowy przejścia podziemnego pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, które miało połączyć ul. Zwycięstwa z placem przydworcowym.
Pozostanie przejście naziemne, a ul. Zwycięstwa na odcinku przy dworcu nie będzie w związku z tym gruntownie przebudowywana. Trwają analizy szeregu udogodnień, m.in. rozwiązań, które mogłyby usprawnić ruch kołowy i pieszy w rejonie dworca. Jedną z analizowanych koncepcji jest budowa ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, który połączyłby ul. Kolberga z Centrum Przesiadkowym.
Według planu przetarg na dokumentację budowlaną ma zostać ogłoszony na przełomie sierpnia i września. Prace projektowe potrwają około rok. Pierwsze łopaty zostaną wbite nie wcześniej niż na początku 2018 r. Inwestycja będzie przebiegać na wykupionych przez miasto, dawnych terenach kolei państwowych, dlatego przebudowa terenu wokół dworca PKP nie powinna spowodować utrudnień w ruchu. Utrudnienia dla kierowców mogą pojawić się natomiast podczas przebudowy placu Piastów. Zadanie będzie finansowane z udziałem środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
—
MSI
Nareszcie nie trzeba bedzie blakac sie po miescie zeby odnalezc lokalizacje odpowiedniego srodka transportu aby kontynuowac podroz ( glownie chodzi o osoby przyjezdne ) . Takie centrum skupiajace wszystkie autobusy i pociag ma od paru lat miasto sasiedzkie Tarnowskie Gory – rewelacja.
Tak przy okazji to przydal by sie tunel z obecnego placu piastow pod torami na ul.Tarnogorska ( lub przejscie gora ) , jak siegne pamiecia to zawsze taka forma przeprawy na Tarnogorska byl w planach – moze wlasnie teraz jest ten moment zeby to zrealizowac
Przeniesienie dworców międzynarodowych z Pionierów i Bojkowskiej to bardzo dobry pomysł , ale po co tam jeszcze upychać komunikację miejską ? No chyba że po przebudowie pl.Piastów zlikwidują wszystkie przystanki … Wtedy do centrum trzeba będzie „dymać” przez PKP … Bo pl.Piastów i jeszcze dodatkowe przystanki tam to po co ?
Bardzo dobry pomysł i sprawdza się tam gdzie już funkcjonuje – bravo.
To nie są Gliwice. Na tych zdjęciach jest kilkanaście drzew i to w ścisłym centrum!
Powinni jeszcze przemyśleć przedłużenie linii tramwajowej z ulicy Chorzowskiej do tegoż centrum przesiadkowego. Można to zrobić dwojako – albo przy skrzyżowaniu z ul.Zabrską, tory tramwajowe powinny przejść obok kolejowych – tramwaj przejeżdżałby wiaduktem nad ul.Piwną i bez konfliktu z ruchem ulicznym dojeżdżał do CP. Drugi wariant – trzeba umieścić tych kilkaset metrów torów w ul.Dąbrowskiego bądź przy niej.
szkoda że takie brzydkie 🙁
Jak na razie to wizja szklanych domów które moga zmienić się kilka razy by na końcowym etapie wyglądać inaczej…przykłady? Miały być cuda nad Kłodnicą…Focus Park i co mamy …’dzirę’ w środku miasta..koncepcja z przesiadkowym centrum oczywistym jest że jest dobra..ale mówiło się o niej o lat , o połaczeniu ul. Tarnogórskiej z Pl. Piastów – by było szybciej, o skończeniu tunelu – jedynego w Gliwicach pod torami … ale do meritum,.,.dworzec jak miał wygladać wszyscy wiemy….a dziś kolor przypomina wyschnietą kup…a nie ecru które miało nadawać dworcu, miastu i okolicznym budynkom z epoki nowego blasku…dziś widzimy kolejną przebudowę z dumnie… Czytaj więcej »
ale ze 4 lata to ma trwac jak pisza 4 to dołaozyc trzeba conajmniej jeden rok