Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach, po świętach wielkanocnych ruszą prace związane z budową tymczasowego łącznika drogowego pomiędzy ulicami Narutowicza i Partyzantów w Łabędach. Droga będzie służyła w kolejnych etapach tymczasowej organizacji ruchu jako fragment trasy objazdowej dla autobusów. Nie pojadą nią auta osobowe. Po zakończeniu jej użytkowania, łącznik zostanie rozebrany, a teren przywrócony do pierwotnego stanu.
Przypomnijmy, że w gliwickich Łabędach do 2028 roku realizowane są dwie uzupełniające się inwestycje, które polegają na przebudowie stacji Gliwice-Łabędy, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i firmę „Trakcja S.A.” oraz przebudowie układu drogowego dzielnicy, prowadzonej przez Miasto Gliwice i firmę Eurovia Polska S.A. W perspektywie 3 lat mieszkańcy zyskają nowe rondo turbinowe i nowy układ drogowy, dostosowany do rozbudowanego torowiska nowej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Staromiejskiej. Będzie lepiej i bezpieczniej, co odczują nie tylko kierowcy, ale też piesi, rowerzyści oraz podróżujący pociągami.
Prowadzone od ubiegłego roku prace przy przebudowie infrastruktury podziemnej przyszłego nowego układu drogowego są prowadzone przez miasto w ścisłej koordynacji z frontem robót spółki PKP PLK. Głównym założeniem jest, by przez cały okres ich trwania mieszkańcy Łabęd w możliwie najmniejszym stopniu odczuwali związane z nimi utrudnienia, takie jak hałas, konieczne zamknięcia ulic i objazdy w lokalnym ruchu, powodowane postępami inwestycji kolejowej i drogowej.
Inwestycja przy dworcu PKP w Łabędach – co powstanie?
Stacja Łabędy przez 3 najbliższe lata będzie przebudowywana, a towarzyszyć temu będzie spektakularna przemiana okolicznej infrastruktury drogowej, realizowana przez miasto w ścisłej koordynacji z kolejową spółką PKP PLK. Do 2028 roku mieszkańcy Łabęd zyskają nowe rondo turbinowe i nowy układ drogowy, dostosowany do rozbudowanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Staromiejskiej.
Zadanie, z którym zmierzą się drogowcy w Łabędach, będzie skomplikowane, między innymi ze względu na konieczność obniżenia terenu o prawie 4 metry. Dlatego wykonawca miejskiej inwestycji – firma Eurovia Polska SA – w pierwszej kolejności zajął się przebudową infrastruktury podziemnej związanej z odwodnieniem. Jednocześnie wszystkie działania drogowców będą musiały być dostosowane do frontu robót spółki PKP PLK i wykonawcy prac kolejowych, firmy „Trakcja SA” – z uwagi na konieczność przyszłych rozbiórek części nasypów kolejowych, uzależnionych od ustalonej przez PKP PLK organizacji ruchu pociągów.
Przypomnijmy – w ramach przebudowy przez kolejową spółkę układu torowego w rejonie stacji Gliwice Łabędy, w jej sąsiedztwie (pod przyszłym wiaduktem kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich) powstanie czterowlotowe rondo turbinowe. Zbierze ono ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Rozbudowany zostanie też fragment ul. Staromiejskiej w rejonie poszerzanego przez PKP PLK wiaduktu przy śluzie, a zlikwidowany będzie przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
W ramach organizacji węzła przesiadkowego w rejonie nowej stacji Gliwice Łabędy powstaną zatoki dla autobusów, parkingi park&ride dla zmotoryzowanych oraz bike&ride dla rowerzystów, a także ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) i droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m). Przebudowie ulegnie również infrastruktura podziemna kolidująca z inwestycją – powstanie nowe oświetlenie uliczne wraz z kanalizacją deszczową.