r e k l a m a


WORD powróci do Gliwic? Tego chcą szkoły nauki jazdy i kursanci

W ubiegłym roku instruktorzy nauki jazdy i przedstawiciele ośrodków szkolenia kierowców z Gliwic, Zabrza i powiatu gliwickiego ponowili starania o odtworzenie w Gliwicach terenowego oddziału Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Poparł ich prezydent Gliwic, który latem wysłał pismo w tej sprawie do marszałka województwa śląskiego. Nadeszła odpowiedź, z której wynika, że WORD-u w Gliwicach nie będzie.

„Mając na uwadze przedstawione wielkości przewidziane do poniesienia, biorąc pod uwagę możliwości finansowe zarówno WORD w Katowicach oraz województwa śląskiego, jak również demograficzne aspekty, utworzenie oddziału w Gliwicach wydaje się obecnie mało realne bez znalezienia innych zewnętrznych źródeł finansowania, które na chwilę obecną trudno jest wskazać” – odpisał w imieniu marszałka województwa śląskiego Stanisław Dąbrowa, członek Zarządu Województwa Śląskiego.

W przedstawionych szacunkach wykorzystał dane z analizy opłacalności realizacji tego typu przedsięwzięcia, sporządzonej
przy współudziale Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach.

Koszty uruchomienia WORD w Gliwicach – o jakich wielkościach mowa?

7,7 mln zł do 11,2 mln zł – tyle mogłaby kosztować województwo śląskie i WORD budowa nowego ośrodka egzaminacyjnego w Gliwicach wraz z wyposażeniem obiektu (meble, sprzęt komputerowy, system teleinformatyczny wraz z oprogramowaniem, pojazdy egzaminacyjne) w zależności od wariantu kategorii przeprowadzanych tam egzaminów państwowych.

Przypomnijmy, że wybudowanie przed kilkoma laty nowoczesnego ośrodka egzaminacyjnego WORD w Rybniku, który przejął w 2009 r. kursantów z Gliwic i powiatu gliwickiego, pochłonęło blisko 10 mln zł.

Władze Gliwic zadeklarowały pomoc w powołaniu WORD w naszym mieście. Wskazały m.in. nieruchomość położoną przy ul. Błonie, zlokalizowaną w bezpośrednim sąsiedztwie budowanej „średnicówki” oraz autostrady A1.

Znajdziemy tam utwardzone place oraz budynki, m.in. 4-piętrowy obiekt o charakterze biurowym. Jeszcze niedawno nieruchomość była wykorzystywana przez szkoły nauki jazdy.

„Najważniejszym elementem, który zaważył w 2009 r. na zawieszeniu, a w konsekwencji likwidacji działalności ośrodka terenowego w Gliwicach, były problemy z lokalizacją obiektu” – można przeczytać w liście S. Dąbrowy do prezydenta Gliwic. Przed 5 laty Urząd Marszałkowski tłumaczył to nieco inaczej. Terenowy oddział Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego istniał w naszym mieście do czerwca 2009 r. Działał w dzierżawionym mu przez Ligę Obrony Kraju obiekcie przy ul. Łabędzkiej 26. Stan techniczny tej nieruchomości pozostawiał od pewnego czasu sporo do życzenia. – Kontynuacja jego funkcjonowania grozi zapaścią finansową instytucji – uznał w 2009 r. Zarząd Województwa Śląskiego, posiłkując się analizą ekonomiczną sporządzoną przez specjalistów z WORD w Katowicach.

Ośrodek w Gliwicach zamknięto pomimo protestów właścicieli szkół nauki jazdy i kursantów.

Na ostateczną decyzję Zarządu Województwa Śląskiego w tej sprawie wpływ miały głównie względy finansowe. Dyrekcja WORD-u argumentowała, że spośród wszystkich oddziałów gliwicki był najdroższy w utrzymaniu, a obiekt przy ul. Łabędzkiej ze względu na stan techniczny wymagał kapitalnego remontu. Nie był to jednak wyłączny powód likwidacji. – Poprzednia dyrekcja WORD podjęła decyzję o budowie rybnickiego oddziału, która znacznie obciążyła finansowo tę placówkę. W bieżącym roku Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego musiał zaciągnąć 6 mln zł kredytu bankowego na dokończenie rozpoczętej inwestycji. Wobec konieczności spłaty tego zobowiązania funkcjonowanie siedmiu oddziałów WORD (w Bytomiu, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Jastrzębiu Zdroju, Katowicach, Rybniku i Tychach) byłoby zbyt dużym obciążeniem i spowodowałoby załamanie płynności finansowej przedsiębiorstwa – przyznała pod koniec maja 2009 r. na łamach „MSI” Aleksandra Marzyńska, rzecznik prasowy marszałka województwa śląskiego.

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Anfa
Anfa
10 lat temu

I bardzo dobrze, po co nam „lodziarze” mało mamy korków?? Ulic pozamykanych, po Gliwicach i tak się kiepsko poruszać autem a L to by był dodatkowy kłopot. Do WORD’u w Rybniku jedzie się raptem 20 minut. Tam przynajmniej jest gdzie po jeździć nie tamując ruchu. Jestem stanowczo na NIE.

Anonimowo
10 lat temu

jeszcze potrzeba nam tego żeby nauka jazdy znow zalała gliwice. niedawno sie od nich uwolnilismy a teraz mieliby wrocic? dołożyć nauke jazdy do obecnych korków i mamy bajkę…….

Jan
Jan
10 lat temu

To,że są korki to wina frankiewicza i jego koncepcji.WORD tu niczego nie zmienia.Brak jego to tylko utrudnienie dla nowych kierowców.Jestem stanowczo na TAK.

Anonimowo
10 lat temu

Takie miasto, a WORD-u brak. Żalosne! A kursanci i tak jeżdżą to co to za różnica. Powinien wrócic WORD bo do Rybnika nie jeżdżą kierowcy w 20 minut tylko PKS-em w żałosnych godzinach.

emu
emu
10 lat temu

Musi wrócic , bo w takim mieście żeby nie bylo WORD-u wstyd .

ines
ines
10 lat temu

Ja zdawałam w ośrodku w Gliwicach teorię, a jazdę miałam w Rybniku i nie narzekam. Co z tego, że do Rybnika słaby dojazd? Jest to jednorazowy wypad i nie rozumie jaki w tym problem? Ja jazdy zdawałam 1 i wydaje mi się, że jak ktoś zdaje 2-3 razy, to oznacza że na kierowcę się nie nadaje! A ten 1 raz do Rybnika-jeszcze nikomu z głowy korona nie spadła jak się tam wybrał….

ines to gej
ines to gej
10 lat temu

To tak naprawdę pryszczaty gimbus i nawet nie było go na przednim siedzeniu w samochodzie

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI