Adam Neumann oraz jego zastępca rybniczanin Mariusz Śpiewok często podkreślają, że Gliwice straciły z powodu wprowadzenia przez poprzedni rząd programu „Polski Ład”. Tymczasem okazuje się, że teraz – przed wyborami – chwalą się budową ponad 5-kilometrowej trasy rowerowej, która zostanie dofinansowana z… „Polskiego Ładu”.
Trasa rowerowa z ul. Toszeckiej do Czechowic może być gotowa (przy sprzyjających warunkach) nawet z końcem tego roku.
Którą stroną ul. Toszeckiej pobiegnie trasa?
Jadąc od centrum Gliwic, droga rowerowa będzie ciągnęła się po lewej stronie ul. Toszeckiej, oddzielona pasem niskiej lub wysokiej zieleni od jezdni, począwszy od miejsca naprzeciw restauracji McDonald’s aż do okolic ul. Rekreacyjnej i Jachtowej. Tam zostanie poprowadzona na prawą stronę ul. Toszeckiej, zarówno do ul. Rekreacyjnej stanowiącej drogę dojazdową do Ośrodka Wypoczynkowego w Czechowicach, jak i do ul. Wakacyjnej.
Gdzie będą ścieżka i chodnik, a gdzie wspólny ciąg pieszo-rowerowy?
Wydzielonej drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej i chodnika z kostki betonowej należy spodziewać się m.in. na 1,3-kilometrowym odcinku wzdłuż osiedla Kopernika aż do wjazdu na Kąpielisko Leśne. Warto podkreślić, że od wysokości restauracji McDonald’s do okolic „Biedronki” trakty dla rowerzystów i pieszych będą dodatkowo rozdzielone pasem zieleni z młodymi drzewkami. Za zejściem schodami na aleję Witoszka zaprojektowano rowerowy zjazd w aleję w formie pochylni.
Przewidziano także budowę nowych zatok autobusowych dla przystanków „Osiedle Kopernika” i „Osiedle Kopernika Oriona”, doświetlenie przejść dla pieszych oraz korektę skrzyżowania ul. Toszeckiej z ul. Oriona. Warto wspomnieć, że za skrzyżowaniem z ul. Oriona ścieżka rowerowa ma dodatkowo przejść na drugą stronę ul. Toszeckiej, prowadząc aż do skrętu w ul. Gajową i las, którędy wiedzie już trasa rowerowa nr 02.
Około 3,3-kilometrowy, wspólny ciąg pieszo-rowerowy szerokości ok. 3–4 m (o nawierzchni bitumicznej), oddzielony od ul. Toszeckiej pasem zieleni, zacznie się za zjazdem na Kąpielisko Leśne, kończąc się w okolicy przejścia dla pieszych i rowerzystów zlokalizowanego na wysokości zjazdu w ul. Rekreacyjną.
Wzdłuż tego odcinka trasy (na którym w ul. Toszecką włącza się istniejąca trasa rowerowa nr 08) przewidziano korektę skrzyżowań z ul. Przyszowską i Rekreacyjną, budowę nowej zatoki autobusowej, a także utworzenie w bliskim sąsiedztwie przystanku „Przyszówka Leśniczówka” tzw. Miejsca Obsługi Rowerzystów. Zaprojektowano w nim wiatę o wymiarach 3 m × 5 m wyposażoną w dwa zestawy typu stół i ławka, przewidziano także postawienie kosza na odpady, 4 stojaków na rowery, zestawu naprawczego, a także tablicy informacyjnej.
Na dojeździe w okolice przejścia dla pieszych i rowerzystów, zlokalizowanego na wysokości zjazdu w ul. Rekreacyjną, ciąg pieszo-rowerowy znów przejdzie w około 400-metrową wydzieloną drogę rowerową i chodnik. Tymi traktami będzie można dojechać lub dojść zarówno do skrętu w ul. Jachtową, jak – i przejściem pieszo-rowerowym – na prawą stronę ul. Toszeckiej, do ul. Rekreacyjnej (która jest bezpośrednią drogą dojazdową do Ośrodka Wypoczynkowego w Czechowicach) i do ul. Wakacyjnej.
Inwestycję wykona wyłonione w przetargu konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A. w Gliwicach oraz EUROVIA POLSKA S.A. Koszt prac z finałem zaplanowanym na koniec tego roku to ok. 32,2 mln zł. Należy zarazem podkreślić, że to jedno z przedsięwzięć, na które Miasto Gliwice otrzymało pieniądze z Rządowego Funduszu „Polski Ład”, który władze Gliwic tak bardzo krytykowały. Dofinansowanie na realizację czterech tras rowerowych i modernizację dwóch kładek dla jednośladów wynosi 42,75 mln zł.