Za rok wycofają papierowe bilety autobusowe

10
autobus gliwice700 a
autobus gliwice700 a

Dzięki karcie ŚKUP, w autobusach będzie można korzystać z biletów elektronicznych.

Nowa taryfa opisująca zasady i ceny korzystania z biletów elektronicznych przyjęta została przez Zarząd KZK GOP. Nowością są bilety elektroniczne (na kartę ŚKUP). Można je będzie kupować w nieco niższej cenie niż ich papierowe odpowiedniki. Pojawią się także nowe rozwiązania, które pozwolą lepiej dostosować rodzaj biletu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Nadal w sprzedaży pozostają wszystkie bilety papierowe, których ceny pozostają takie same jak dotychczas.

System ŚKUP to jeden z najbardziej skomplikowanych projektów tego typu. Projektowany jest od podstaw, a ze względu na złożoność samej aglomeracji również musi być bardzo rozległy. Wszystkie jego elementy tworzono specjalnie na potrzeby ŚKUP, musiano również przygotować oprogramowanie, dzięki któremu całość może działać. Z powodu jego ogromnej złożoności, uruchamianie projektu również podzielone zostało na kilka etapów. Jako pierwsza uruchomiona zostanie w październiku funkcjonalność związana z wydawaniem kart ŚKUP oraz z zapłatą kartą ŚKUP w 40 Punktach Obsługi Klienta, 6 Punktach Obsługi Pasażera, 800 punktach dystrybucji (kioskach), 109 automatach biletowych ŚKUP i parkomatach w Katowicach, Bytomiu, Piekarach Śląskich oraz Zabrzu. Uruchomiony zostanie także Portal Klienta. Używanie w pojazdach komunikacji elektronicznego biletu okresowego możliwe będzie od listopada. Możliwość zapłaty za przejazdy jednorazowe (bilety jednorazowe na karcie) oraz opłaty i usługi gminne uruchomione zostaną od stycznia 2016 r.

W nowej taryfie znalazły się zapisy dotyczące zarówno biletów papierowych, jak i nowych biletów elektronicznych.

Nadal sprzedaży pozostaną wszystkie rodzaje biletów papierowych. Nie zmieniają się również ich ceny.

W dalszym ciągu dostępne będą również bilety sprzedawane przez telefony komórkowe. Nowością są bilety elektroniczne, które używane będą na karcie ŚKUP. Docelowo wśród biletów elektronicznych dostępne będą zarówno bilety okresowe, jak i jednorazowe. Tych pierwszych w pojazdach KZK GOP będzie można używać już od listopada. Możliwość zapłaty elektronicznymi biletami jednorazowymi uruchomiona zostanie w styczniu 2016 r.

Bilety papierowe będą w użyciu przez około 6-12 kolejnych miesięcy, po tym czasie będą wycofywane.

Na stałe w sprzedaży pozostaną papierowe bilety jednorazowe, które będzie można kupić u kierowców i w automatach biletowych ŚKUP. Będą one również rejestrowane w systemie ŚKUP.

karta SKUP_slajd_9,09,2015

Pamiętać trzeba, że możliwość zakupu konkretnego typu biletów uzależniona jest od rodzaju karty. Do wyboru będą jej dwa rodzaje: karta spersonalizowana i niespersonalizowana. Ta pierwsza zawierać będzie dane osobowe – nadrukowane na niej będzie imię, nazwisko oraz zdjęcie użytkownika. Aby ją uzyskać, należało będzie złożyć wniosek. Wyłącznie na tę kartę będzie można kupować bilety imienne. Dodatkowo umożliwi ona również zakodowanie prawa do posiadanych ulg. Będzie można wykonać to w dowolnym Puncie Obsługi Klienta lub Punkcie Obsługi Pasażera. Wystarczy pracownikowi pokazać dokument uprawniający do ulgi (np. legitymację studencką), a odpowiednie dane zostaną wpisane do systemu i podczas kontroli nie trzeba będzie mieć przy sobie żadnych dodatkowych dokumentów. Karty spersonalizowanej będzie mogła używać wyłącznie osoba, której dane będą na niej nadrukowane. Karta niespersonalizowana wydawana będzie bez żadnych dodatkowych formalności. Jest to karta na okaziciela, nie zawiera żadnych danych osobowych. Będzie mogła jej używać dowolna osoba, która w danej chwili będzie posiadać kartę. Na tę kartę będą mogły być kupowane wyłącznie bilety na okaziciela. Nie będzie możliwości zakodowania na niej prawa do ulgi. Korzystając z niej, można kupować bilety ulgowe, ale podczas kontroli należało będzie pokazywać odpowiednie dokumenty.

Wśród okresowych biletów elektronicznych można wymienić dwa najbardziej korzystne dla pasażerów rozwiązania: bilety na określoną liczbę dni oraz bilety z limitem przejazdów.

Wszystkie okresowe bilety elektroniczne będą dostępne na określoną liczbę dni. Dotychczasowe najpopularniejsze bilety okresowe – miesięczne oraz kwartalne (papierowe) uzależnione są od miesięcy kalendarzowych. Bilety elektroniczne obowiązywać będą kolejno 30 i 90 dni. Dzięki temu pasażer, który kupi bilet np. 5 dnia miesiąca, będzie mógł z niego korzystać do 4 dnia kolejnego miesiąca (w przypadku biletu 30-dniowego). Bilet papierowy nadal obowiązywał będzie wyłącznie do końca miesiąca kalendarzowego, niezależnie od tego, kiedy został kupiony. Dodatkowo elektroniczny bilet okresowy będzie mógł być aktywowany od pierwszego użycia lub od wskazanej daty (wyboru pasażer będzie dokonywał przy zakupie biletu). Oprócz biletów 30- i 90-dniowych wśród biletów elektronicznych znajdą się odpowiedniki wszystkich pozostałych biletów wieloprzejazdowych – od 24-godzinnych do 14-dniowych. Zarówno wśród biletów imiennych, jak i biletów na okaziciela dostępna będzie nowa wersja – bilety z limitem przejazdów. Limity te ustalone zostały w sposób umożliwiający swobodne korzystanie z komunikacji publicznej. W przypadku najpopularniejszego biletu KZK GOP – sieciowego miesięcznego (który obecnie kosztuje 150 zł), jego elektroniczna wersja 30-dniowa to koszt 144 zł, natomiast wersja z limitem przejazdów (do 80 przejazdów) kosztować będzie 132 zł. W przypadku sieciowego biletu kwartalnego, cena wersji papierowej wynosi 376 zł, wersja elektroniczna to koszt 358 zł, natomiast opcja z limitem przejazdów (266 przejazdów) kosztować będzie 328 zł. Dzięki temu rozwiązaniu, pasażer, który zdecyduje się na wariant biletu z limitem, za pojedynczy przejazd zapłaci w przypadku biletu kwartalnego 1,2 zł, a w przypadku biletu miesięcznego 1,65 zł (odpowiednio 0,60 zł i 0,80 zł w przypadku biletów ulgowych). Bilety z limitem przejazdów pozwolą zaoszczędzić dodatkowo. Zysk, w porównaniu do biletów papierowych, może wynieść nawet kilkaset złotych w ciągu roku!

Każdy pasażer korzystający z elektronicznego biletu okresowego będzie miał obowiązek rejestracji wejścia do pojazdu komunikacji miejskiej (przez przyłożenie karty do czytnika).

Zgodnie z przyjętą taryfą, bilet okresowy jest ważny tylko wtedy, gdy pasażer zarejestruje wejście do pojazdu. W przypadku biletów okresowych z limitem przejazdów, rejestracja wejścia do pojazdu oznacza wykonanie jednego przejazdu i pomniejszenie dostępnego limitu. Rejestracja wyjścia z pojazdu jest nieobowiązkowa, jednak KZK GOP chce zachęcać pasażerów do pamiętania o tej czynności. Podróżujący, którzy regularnie będą rejestrowali wyjście z pojazdu zostaną nagrodzeni odpowiednią zniżką na zakup kolejnego biletu okresowego obowiązującego na okres nie dłuższy od poprzedniego. Jeśli w czasie obowiązywania danego biletu okresowego, pasażer zarejestruje co najmniej 95% przejazdów zarówno przy wejściu, jak i wyjściu, przy zakupie kolejnego biletu okresowego (na okres obowiązywania nie dłuższy niż wskazany na bilecie poprzednio wykorzystanym) otrzyma kolejne 5% zniżki.

Elektroniczne bilety jednorazowe w sprzedaży znajdą się od stycznia 2016 roku. Podobnie jak w przypadku biletów okresowych, nadal będzie można kupować wszystkie obecnie dostępne rodzaje papierowych biletów jednorazowych. W wersji elektronicznej dostępne będą bilety zarówno w dotychczas dostępnej taryfie strefowo-czasowej, jak i w nowej taryfie – odległościowej. W tym przypadku koszt biletu uzależniony będzie od przejechanej odległości. Co istotne, bilety na najkrótszych odcinkach w taryfie odległościowej będą tańsze od najtańszego biletu w taryfie strefowo-czasowej, natomiast bilet na odcinku najdłuższym (ponad 20 km) pozostanie w takiej samej cenie, jak obowiązujące bilety strefowo-czasowe na trzy lub więcej miast.

Zobacz dokładny cennik na stronie KZK GOP

Subscribe
Powiadom o
guest

10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Paweł Ramian
9 lat temu

Nie.

Tomasz Fisk
9 lat temu

parkomatow jeszcze zarzad nie ogarnal, a co dopiero Śkup, ktory juz mial dawno wejsc w zycie

Michał Cichy
9 lat temu

Czemu nie to i to ? W większych miastach jakoś funkcjonują bilety papierowe jak i karty nie kumam

Damian Rogowski
9 lat temu

kolejny krok do celu ktorym jest zlikwidowanie calkowite pieniedzy tradycyjnych, bedziemy za wszystko wkrotce placic plastikiem i virtualna kasa

Gosia Małolepszy
9 lat temu

Już widzę starszych ludzi obsługujących ŚKUP Większość z nich nie radzi sobie z obsługą bankomatu. A co dopiero z tym… Kolejny dowód na to że rządzący mają obywateli gdzieś….

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

To będzie absurd – kupisz bilet miesięczny bez limitu, ale i tak zapłacisz karę jeśli go nie odbijesz przy wejściu.

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

taki przykład :dojazd do strefy ekonomicznej 23 dni robocze w miesiącu łacznie z sobotami i dojazd do i z pracy z przesiadką – przy tej ilosci przejazdów musze kupić SKUP za 144zł gdy obecnie płace 110 zł za miesieczny wiec ja sie pytam gdzie tu oszczędność ?????A z papierowym wsiadam i jade gdziekolwiek chce i kiedy mi sie chce i to bez żadnych limitów !!!

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

taki przykład :dojazd do strefy ekonomicznej 23 dni robocze w miesiącu łacznie z sobotami i dojazd do i z pracy z przesiadką – przy tej ilosci przejazdów musze kupić SKUP za 144zł gdy obecnie płace 110 zł za miesieczny wiec ja sie pytam gdzie tu oszczędność ?????A z papierowym wsiadam i jade gdziekolwiek chce i kiedy mi sie chce i to bez żadnych limitów !!!

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

taki przykład :dojazd do strefy ekonomicznej 23 dni robocze w miesiącu łacznie z sobotami i dojazd do i z pracy z przesiadką – przy tej ilosci przejazdów musze kupić SKUP za 144zł gdy obecnie płace 110 zł za miesieczny wiec ja sie pytam gdzie tu oszczędność ?????A z papierowym wsiadam i jade gdziekolwiek chce i kiedy mi sie chce i to bez żadnych limitów !!!

Anonimowo
Anonimowo
9 lat temu

taki przykład :dojazd do strefy ekonomicznej 23 dni robocze w miesiącu łacznie z sobotami i dojazd do i z pracy z przesiadką – przy tej ilosci przejazdów musze kupić SKUP za 144zł gdy obecnie płace 110 zł za miesieczny wiec ja sie pytam gdzie tu oszczędność ?????A z papierowym wsiadam i jade gdziekolwiek chce i kiedy mi sie chce i to bez żadnych limitów !!!