W dobie społeczeństwa informacyjnego i rozwijającego się rynku pracy szczególnego znaczenia nabierają takie cechy jak przedsiębiorczość, umiejętność radzenia sobie w różnych, czasem trudnych, sytuacjach, a także kreatywność.
Aby sprostać zmieniającej się rzeczywistości, młodzi ludzie muszą wykazać się inwencją. Swoje pomysły oraz wiedzę młodzież miała okazję zaprezentować podczas „III Śląskiej Olimpiady Przedsiębiorczości i Ekonomii”, której tematem przewodnim były „Ekoinnowacje w biznesie”.
Głównym organizatorem przedsięwzięcia była Gliwicka Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości. Partnerami olimpiady były firmy Marco, GAPR oraz Mana Game.
Olimpiada składała się z dwóch etapów. W pierwszym, który odbył się 27 marca br., uczestnicy – około sześćdziesięciu uczniów szkół ponadgimnazjalnych – musieli zmierzyć się z testem sprawdzającym poziom ich wiedzy z zakresu ekonomii. Do finału, który odbył się 9 kwietnia, zakwalifikowało się 20 uczestników. Podczas ostatniego etapu konkursu uczniowie, którzy przybyli do siedziby uczelni z różnych miejscowości województwa śląskiego, zaprezentowali pomysł własnego biznesu. Pomysł ten oceniało pięcioosobowe jury, w skład którego wchodziła Rektor Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości, dr Alina Vogelgesang, przedstawiciele Marco sp. z o.o., wiodącej firmy w zakresie produkcji komponentów o wysokim standardzie jakościowym, w tym prezes zarządu – Marek Śliboda, oraz prezes Tomasz Kulczycki przedstawiciel firmy Mana Sp. z o.o., twórcy ekonomicznej gry decyzyjnej on-line. Ze wzmiankowaną grą zmierzyli się także finaliści konkursu w drugim etapie olimpiady. Osiągnięte rezultaty stanowiły jedno z kryteriów wyboru zwycięzcy Olimpiady.
Spośród wszystkich uczestników finału wyłoniono trzech zwycięzców. Pierwsze miejsce zajął Piotr Adamczyk, reprezentujący Zespół Szkół Technicznych w Mikołowie, którego pomysł na biznes cechował się wysoką kreatywnością i spełniał wymogi ekoinnowacji. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się uczennice Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Ornontowicach – Klaudia Dudło oraz Alina Wróbel.
– Trzecia edycja olimpiady cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży. W tym roku poziom olimpiady również nie był łatwy, jej uczestnicy musieli wykazać się nie tylko wiedzą z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości, ale również musieli pokazać swoje umiejętności w symulacji rynkowej, a przede wszystkim pokazać swój pomysł na biznes. Wybór zwycięzców był bardzo trudny, jednakże nastawiliśmy się głównie na kreatywność i realność biznesową uwzględniającą ekologię w koncepcji biznesowej – mówi Alina Vogelgesang, rektor GWSP.
Od Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości każdy finalista otrzymał certyfikat uczestnictwa w Olimpiadzie, zwycięzcy zaś odebrali vouchery upoważniające do zniżki na studia w gliwickiej uczelni. Firma Marco ufundowała bardzo atrakcyjne nagrody pieniężne.
– Po tym, co dziś zobaczyliśmy, uważamy, że społecznie odpowiedzialne firmy, które odniosły sukces powinny jak najszybciej zacząć przekazywać swoje pozytywne doświadczenia w szkołach średnich, a może nawet w gimnazjum, co pomoże ukształtować i wyszkolić młodych ludzi jeszcze przed wejściem na rynek pracy – mówi Marek Śliboda, właściciel firmy Marco.
– Jako firma promująca nauczanie przedsiębiorczości w szkołach oraz uczelniach, wręcz nie mogliśmy nie skorzystać z zaproszenia do współorganizacji tego przedsięwzięcia. Cieszy mnie fakt, iż było duże zainteresowanie Olimpiadą, a sam poziom szczególnie w finale był wysoki i wielu uczestników miało bardzo fajne pomysły na swoje biznesy w niedalekiej przyszłości. Nagrodziliśmy te najbardziej trafne i realne do osiągnięcia. Duże słowa uznania również dla nauczycieli oraz opiekunów tych młodych, przyszłych biznesmenów, bo to na nich ciąży wielka odpowiedzialność dalszego rozwijania talentów młodzieży którą nauczają. My jako managame.pl możemy tylko stymulować i wspierać do dalszego rozwoju poprzez korzystanie z naszej aplikacji, aby wyniki w nauczaniu przedsiębiorczości były jeszcze lepsze – mówi Tomasz Kulczycki, prezes Mana.