15 lat temu z linii produkcyjnej fabryki Opla w Gliwicach zjechała pierwsza biała Astra Classic.
Przez kolejne lata należący do koncernu General Motors gliwicki zakład rozwijał się bardzo szybko. Łączna wartość tej, pierwszej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, inwestycji wynosi 1 miliard euro. Fabryka zatrudnia 3 tysiące osób i pomimo kryzysu utrzymuje się ono na niezmienionym poziomie. Ponadto w firmach współpracujących powstało około 15 tysięcy dodatkowych miejsc pracy. Do końca sierpnia b.r. linię produkcyjną fabryki opuściło ponad 1,8 miliona samochodów, z czego ponad 98% trafiło na eksport.
Stanowi to ok 1,5% rocznej wartości eksportu krajowego, czyniąc z polskiego zakładu Opla ważny podmiot dla życia gospodarczego regionu i kraju.
Duża elastyczność i konkurencyjność zakładu, zaufanie władz koncernu oraz proinwestycyjna polityka Władz Państwa, a także Miasta Gliwice, umożliwiły jego intensywny rozwój, pomimo niesprzyjających warunków rynkowych.
Ostatnie cztery lata (2009 – 2013) upłynęły pod znakiem wprowadzenia do produkcji pięciu modeli.
Obecnie na jednej linii produkowanych jest łącznie sześć modeli, dla siostrzanych marek Opel i Vauxhall: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra GTC coupe, Astra OPC, Astra Classic Sedan oraz najnowszy model – kabriolet Cascada.
W roku 2009 zakład został jednostką odpowiedzialną za jakość wszystkich modeli Astry w europejskim oddziale GM – Opel/Vauxhall.
Rok 2013 należy do najważniejszych w historii zakładu – wdrożony do produkcji w lutym kabriolet Cascada, poszerzył gamę modelową zakładu o samochód klasy premium.
Planowane jest już uruchomienie następnego modelu – kolejnej generacji Astry. Wysokie zaangażowanie gliwickiej załogi i znakomita jakość produkowanych przez nią samochodów były jednymi z głównych czynników, które przyczyniły się do podjęcia decyzji o ulokowaniu produkcji tego bestselleru Opla w polskiej fabryce.
W marcu 2012 roku firma zakończyła wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania obejmującego pięć obszarów działalności: Jakość, Środowisko, Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, Energia oraz Ciągłość Działania. Utrzymanie wysokich standardów w każdym z nich jest priorytetem dla kierownictwa zakładu, a szczególne osiągnięcia w zakresie efektywnego zarządzania energią w zakładzie zostało uhonorowane Nagrodą Ministra Środowiska.
– Jestem dumny z osiągnięć zakładu GMMP na przestrzeni ostatnich 15 lat. Znakomita załoga i doskonałe portfolio umożliwiły efektywne wykorzystanie tego czasu, pomimo często niestabilnej sytuacji na rynku samochodowym w Europie. Szczególnie ważne jest dla nas to, że pomimo przeciwności udało nam się utrzymać pełne zatrudnienie oraz uzyskać gwarancję produkcji kolejnej generacji Astry – mówi Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland.
Fakty i liczby
– Zakład należący do spółki Opel/Vauxhall w Europie, będącej częścią globalnego koncernu General Motors
– Moce produkcyjne – 207 tysięcy
– Liczba wyprodukowanych samochodów – ~ 1,8 miliony
– Zatrudnienie – 3 tysiące osób
– Całkowita powierzchnia zakładu – 74 ha
– 6 modeli produkowanych na jednej linii: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra Classic Sedan, Astra GTC coupe, sportowa Astra OPC i kabriolet Cascada. Zakład jest jedynym w koncernie producentem czterech wersji nadwoziowych Astry: hatchbacka, sedana oraz OPC i GTC
– 15. wersji nadwoziowych kolejnych modeli Opla produkowanych do tej pory
– Różne marki GM w portfolio produkcyjnym: Opel, Vauxhall, Suzuki, Holden, Chevrolet
– Kolejne inwestycje w latach 2005, 2009, 2012 r.: zwiększenie powierzchni budynków do 14,5 ha; nowe linie produkcyjne, w tym specjalna na potrzeby produkcji kabrioletu
– Zużycie energii potrzebnej do wyprodukowania jednego samochodu: na tym samym poziomie od piętnastu lat; najniższe w koncernie GM
Najważniejsze daty
– maj 1996 – podjęcie decyzji o lokalizacji zakładu w Gliwicach
– październik 1996 – rozpoczęcie inwestycji
– marzec 1998 – wyprodukowanie 1. komponentu (komora koła zapasowego)
– sierpień 1998 – wyprodukowanie 1. samochodu (Astra Classic I)
– luty 2000 – uruchomienie produkcji Agili
– czerwiec 2002 – zakończenie produkcji Astry Classic I
– 2005 – 1. etap rozbudowy zakładu
– wrzesień 2005 – uruchomienie produkcji Zafiry
– kwiecień 2007 – zakończenie produkcji Agili
– sierpień 2007 – uruchomienie produkcji Astry Classic III
– sierpień 2009 – zakończenie produkcji Astry Classic II
– listopad 2009 – uruchomienie produkcji Astry IV Hatchback; przejęcie odpowiedzialności za jakość wszystkich wersji nadwoziowych Astry w Opel/Vauxhall w Europie
– lipiec 2010 – zakończenie produkcji Zafiry
– wrzesień 2011 – Nagroda Ministra Środowiska za efektywne zarządzanie energią
– październik 2011 – uruchomienie produkcji Astry GTC (produkowana wyłącznie w Gliwicach)
– styczeń 2012 – najlepsze oceny za jakość w Raporcie DEKRA 2012 dla Opla Astry
– marzec 2012 – wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania
– maj 2012 – uruchomienie produkcji Astry OPC (produkowana wyłącznie w Gliwicach)
– sierpień 2012 – uruchomienie produkcji Astry IV NB (produkowana wyłącznie w Gliwicach)
– październik 2012 – pierwszy samochód z fabryczną instalacją LPG
– luty 2013 – uruchomienie produkcji Cascady (produkowana wyłącznie w Gliwicach)
Zobacz też: Wielki koncert na placu Krakowskim z okazji 15-lecia fabryki Opla
Biała Astra Classic – pięknie rdzewieją.
sam rdzewiejesz z dnia na dzień 🙂