W związku z zagrożeniem epidemiologicznym, Urząd Miejski w Gliwicach wprowadza ograniczenia w dostępie interesantów. Od poniedziałku, 16 marca 2020 r., wprowadzony zostanie zakaz swobodnego wstępu mieszkańców do budynków Urzędu Miejskiego przy ul. Zwycięstwa i Jasnej oraz miejskich jednostek organizacyjnych.
Do budynków Urzędu Miejskiego będą wpuszczane wyłącznie osoby, załatwiające sprawy wymagające bezwzględnie osobistego stawiennictwa. Konieczne będzie wcześniejsze telefoniczne ustalenie konkretnego terminu.
- Poniżej znajduje się wykaz najczęściej załatwianych spraw i numery telefonów do odpowiednich wydziałów i jednostek.
- W nagłych sprawach (bez wcześniejszego umówienia telefonicznego) dostępny będzie Urząd Stanu Cywilnego – wejście od ul. Wyszyńskiego.
- W Biurze Podawczym (wejście od ul. Wyszyńskiego) będzie można odebrać lub złożyć korespondencję, sugerujemy jednak przesyłanie jej pocztą.
- UWAGA! W USC i Biurze Podawczym klienci będą przyjmowani pojedynczo!
- Klienci pozostałych wydziałów Urzędu, umówieni telefonicznie, powinni kierować się do bocznego wejścia od ul. Zwycięstwa.
- Wyłączona zostaje możliwość internetowej rezerwacji kolejki w sprawach obsługiwanych przez Wydział Komunikacji, nieczynny będzie także automat kolejkowy. Telefoniczna rezerwacja terminu.
- Wszystkie kasy zlokalizowane na terenie urzędu zostaną zamknięte. Opłaty za załatwienie spraw będzie można realizować w siedzibie urzędu wyłącznie poprzez opłatomat.
- Wpłaty z tytułu podatku od nieruchomości i użytkowania wieczystego będzie można uiszczać za pomocą wpłat na konto lub w placówkach Banku Śląskiego.
UWAGA! Wprowadzone zmiany w organizacji pracy Urzędu mogą wydłużyć czas załatwiania spraw. Dziękujemy za wyrozumiałość.
- Spis telefonów oraz połączeń skype Urzędu Miejskiego w Gliwicach
- Spis spraw, które w Urzędzie Miejskim w Gliwicach możesz załatwić drogą elektroniczną
- Karty opisów usług i formularze
INFORMACJE WYDZIAŁÓW I JEDNOSTEK O SPOSOBIE ZAŁATWIANIA SPRAW, WYKAZ NUMERÓW TELEFONÓW
WYDZIAŁ KOMUNIKACJI
Obsługa Klientów Referatu Rejestracji Pojazdów
- Zapisy telefoniczne pod numerami: (32) 238-54-92, (32) 238-56-90
- W sali obsługi mogą przebywać wyłącznie osoby zapisane na daną godzinę, na 5 minut przed przyjęciem.
- W Referacie Rejestracji pojazdów przy ul. Jasnej obsługiwane będą wyłącznie osoby, które muszą odebrać dowody rejestracyjne, a które rejestrowały pojazd w tej lokalizacji oraz chcące dokonać zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu.
- Numer telefonu do umówienia wizyty w RRs przy ul. Jasnej : (32) 338-64-59
- W przypadku zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu rekomendujemy korzystanie z innych dostępnych kanałów komunikacji : e-mail, SEKAP, e-PUAP oraz przesyłanie dokumentów pocztą.
WYDZIAŁ SPRAW OBYWATELSKICH
- W sprawach bardzo pilnych, w których jest wymagana obecność interesanta, prosimy o kontakt telefoniczny celem ustalenia z urzędnikiem terminu i godziny wizyty w UM:
- Odbiór dowodu osobistego – nr telefonów: (32) 239-11-28, (32) 238-54-36, (32) 239-12-46, (32) 239-12-25, (32) 239-12-03, (32) 239-13-40, (32) 239-13-44 lub (32) 239-13-45,
- Zgłoszenie odnalezienie dowodu osobistego – nr telefonów: (32) 239-11-28, (32) 238-54-36,
- Zgłoszenie meldunkowe cudzoziemców – nr telefonów: (32) 239-12-46, (32) 239-12-25, (32) 239-12-03, (32) 239-13-40, (32) 239-13-44 lub (32) 239-13-45,
- Wymeldowanie i zameldowanie decyzją administracyjną – nr telefonów: (32) 239-12-58, (32) 239-11-39, (32) 239-11-69,
- Wniosek o udzielenie pełnomocnictwa w zw. z wyborami Prezydenta RP – nr telefonu: (32) 239-11-69,
- Udostępnianie danych osobowych z rejestru dowodów osobistych – nr telefonów: (32) 239-11-31, (32) 238-54-36,
- Wielojęzyczny standardowy formularz (UE) – zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy – nr telefonów: (32) 239-11-47, (32) 239-11-68,
- Wniosek o utworzenie stowarzyszenia zwykłego – nr telefonów: (32) 239-11-18, (32) 238-54-36,
- Wniosek o dokonanie zmian danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych – nr telefonów: (32) 239-11-18, (32) 238-54-36,
- Wniosek o utworzenie uczniowskiego klubu sportowego – nr telefonów: (32) 239-11-18, (32) 238-54-36,
- Wniosek o dokonanie zmian w ewidencji uczniowskich klubów sportowych – nr telefonów: (32) 239-11-18, (32) 238-54-36,
- Potwierdzenie rent zagranicznych – nr telefonów: (32) 239-11-18, (32) 238-54-36,
- Przyjmowanie wniosków o nadanie nr PESEL dla cudzoziemca – nr telefonów: (32) 239-11-18, (32) 238-54-36,
- W sprawach kwalifikacji wojskowej – nr telefonu: (32) 239-12-79.
Sprawy, które można załatwić w pełni elektronicznie korzystając z platformy ePUAP lub ze strony obywatel.gov.pl – opis usług na stronie internetowej BIP UM Gliwice: https://bip.gliwice.eu/strona=50,0,16
- Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego,
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
- Zgłoszenie zameldowania na pobyt stały lub czasowy,
- Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
- Zgłoszenie wyjazdu poza granicę RP oraz powrotu,
- Zgłoszenie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zawartych w dowodzie osobistym z warstwą elektroniczną,
- Zgłoszenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych,
- Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców,
- Wpis do rejestru wyborców,
- Udostępnianie danych osobowych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL,
- Zawiadomienie o zgromadzeniu publicznym.
WYDZIAŁ PODATKÓW I OPŁAT
- Sprawy związane z ustaleniem podatku od nieruchomości osób fizycznych: (32) 239-11-192, (32) 239-11-98, (32) 238-54-57, (32) 238-54-98, (32) 239-13-08, (32) 239-13-08
- Sprawy związane podatkiem od nieruchomości osób prawnych, podatkiem od środków transportowych: (32) 238-55-60, (32) 238-56-40
- Sprawy związane z uzyskaniem zaświadczenia z zakresu podatków : (32) 238-55-84
- Sprawy związane z ustalaniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi: (32) 238-54-47
- Sprawy związane z rozliczaniem wpłat z tytułu podatków i opłat lokalnych: podatek od nieruchomości osób fizycznych: (32) 239-12-20, (32) 239-12-55, (32) 238-54-17 opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi: (32) 239-11-21, (32) 238-55-38); podatek od środków transportowych oraz podatek od nieruchomości osób prawnych (32) 239-13-06, (32) 239-12-24.
WYDZIAŁ GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI
Referat Zarządzania Nieruchomościami
- Dzierżawy nieruchomości gminnych, trwały zarząd nieruchomości gminnych, czasowe zajęcie nieruchomości gminnych w związku z realizacją inwestycji liniowych : tel. (32) 338-64-35, (32) 338-64-36, (32) 338-64-34, (32) 338-64-33, (32) 338-64-32, (32) 338-64-31, (32) 338-64-30.
Referat Skarbu Państwa
- Dzierżawy i najem, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego, trwały zarząd, sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa: tel. (32) 338-64-25, (32) 338-64-25, (32) 338-64-24, (32) 338-64-19, (32) 338-64-23.
Referat Zbywania Nieruchomości
- Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego, sprzedaż nieruchomości gminnych, opłaty z tyt. użytkowania wieczystego: tel. (32) 338-64-21, (32) 338-64-22, (32) 338-64-10, (32) 338-64-11, (32) 338-64-12, (32) 338-64-18, (32) 338-64-08.
Referat Środków Trwałych: (32) 338-64-16
Zespół ds. Nabywania i Obciążania Nieruchomości Ograniczonymi Prawami.
- Nabycia i zamiany nieruchomości, wypłata odszkodowań za nieruchomości przejęte na podstawie zezwoleń na realizację inwestycji drogowych oraz przeciwpowodziowych: (32) 338-64-15.
- Służebności gruntowe przejścia i przejazdu, służebności przesytu, (na rzecz przedsiębiorców przesyłowych i na rzecz miasta Gliwice), zasiedzenie służebności, użytkowanie, ,zniesienie współwłasności, pierwokupy nieruchomości, nabycia nieruchomości na rzecz miasta zamiany nieruchomości: (32) 338-64-14.
Referat obsługi finansowej
Rozliczanie należności z tytułu użytkowania wieczystego i opłaty przekształceniowej, zwrot nadpłat: tel. (32) 338-64-17
Windykacja należności: (32) 338-64-20, (32) 338-64-20, (32) 338-64-20, (32) 338-64-20,
Komunalizacja, rodzinne ogrody działkowe (zgoda na wycinkę drzew), regulacje stanów prawnych nieruchomości: (32) 338-64-29
Ogólna informacja o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności: (32) 338-64-05, (32) 338-64-06
WYDZIAŁ ŚRODOWISKA
Kontakt pod adresem e-mail: [email protected] lub telefonicznie pod numerem(32) 238-54-45.
Z uwagi na państwa bezpieczeństwo zawieszamy oględziny we wszystkich sprawach dotyczących zmiany systemu ogrzewania, co w konsekwencji spowoduje wypłatę dotacji w innym terminie.
- Dotacje celowe do zmiany systemu grzewczego na system proekologiczny: (32) 238-54-82, (32) 239-13-32.
- Dotacje celowe do instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE): (32) 238-54-60
- Wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów oraz zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew: (32) 239-12-86, (32) 238-55-16, (32)239-11-75.
- Wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców: (32) 238-56-79
- Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach: (32) 238-55-32
- Sprawy z zakresu geologii: (32)238-56-79
- Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5 m3/d: (32) 238-54-60
- Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej: (32) 238-54-60
- Rejestracja łodzi/pontonu do celów wędkarskich oraz wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego: (32) 238-54-45
- Odpady przemysłowe, azbest: (32) 239-13-00
- Ochrona powietrza: (32) 239-12-78,
- Pozwolenia zintegrowane: (32) 238-54-20
- Zgłoszenie instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne: (32) 239-12-78
- Wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi włóknistych: (32) 239-12-86
- Rejestracja zwierząt egzotycznych podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa UE zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków: (32) 238-56-79
- Wydawanie zaświadczeń o lasach: (32) 238-54-60
- Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie: (32) 238-55-32
WYDZIAŁ PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO
Zaświadczenia o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.) oraz wypisy i wyrysy z m.p.z.p. można otrzymać w formie elektronicznej, bez konieczności wizyty w Urzędzie Miejskim w Gliwicach.
- Wniosek o wydanie powyższych dokumentów można złożyć elektronicznie za pomocą platform SEKAP lub ePUAP.
- Do złożenia wniosku konieczne jest posiadanie podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego, który można założyć również przez internet (instrukcja pod linkiem https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany)
Informacje o przeznaczeniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP) można pozyskać w Miejskim Systemie Informacji Przestrzennej (MSIP), poprzez:
- PORTAL PLANISTYCZNY (część opisowa) – sprawdzanie przeznaczenia terenu w MPZP aktualne na dany dzień,
- GEOPORTAL PLANISTYCZNY (część mapowa) – informacje o obiektach wyświetlanych na mapie oraz zgłaszanie wniosków do MPZP i tworzenie załączników mapowe do wniosków.
Narzędzia pomocy: msip.gliwice.eu/portal-planistyczny/pomoc.html
Filmy instruktażowe: msip.gliwice.eu/portal-planistyczny/filmy-instruktazowy.html
Wnioski o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wnioski o zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego można przesyłać drogą elektroniczna na adres mailowy: [email protected].
WYDZIAŁ USŁUG KOMUNALNYCH
- Odbiór odpadów komunalnych i współpraca z firmą Remondis: (32)238-54-22, (32)239-13-25.
- Infrastruktura rowerowa oraz ciągi piesze poza pasem drogowym: .(32)239-11-13, (32) 239-11-32.
- Oświetlenie uliczne w mieście: (32) 238-54-23.
- Zezwolenie na prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa rasy uznanej za agresywną: (32) 238-56-41
- Transport publiczny: tel. (32) 238-54-26.
- Utrzymanie czystości w mieście (kosze, przystanki, dzikie wysypiska: tel. (32) 238-54-25.
- Zezwolenie na sprowadzenie zwłok/szczątków ludzkich z zagranicy oraz zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych: tel. (32) 239-11-58.
WYDZIAŁ GOSPODAROWANIA WODAMI
- Zgłoszenia awarii kanalizacji deszczowej, pompowni, rowów i potoków, a także rozlewisk/zalewisk, braków elementów sieci (tj. wpusty deszczowe, pokrywy studni): (32) 238-54-86, (32) 239-11-14.
- Wydawanie warunków technicznych oraz uzgodnień projektowych: (32) 239-11-17.
ZAKŁAD GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ
UWAGA! Ograniczona obsługa klientów zewnętrznych.
- Dział Sprzedaży: (32) 338-39-51
- Dział Wspólnot Mieszkaniowych: (32) 338-39-68
- Dział Lokali Komunalnych: (32) 338-39-65
- Sekretariat: (32) 239-11-19
Korespondencję elektroniczną należy przesyłać pod adres: [email protected].
Urzędy zamknięte sądy też ciekawe czy wszyscy ci urzędnicy pobierają pensje i jak obywatel ma funkcjonować