Gliwicki dworzec PKP doczeka się remontu? Chyba tak!

15
dworzec pkp430
dworzec pkp430

O remoncie gliwickiego dworca mówi się od kilku lat i na razie na słowach się kończy.

Kilka dni temu PKP opublikowały wstępne ogłoszenie dotyczące wykonania dokumentacji projektowej oraz pełnienia nadzoru autorskiego w ramach projektu przebudowy kompleksu dworcowego Gliwice. PKP od lat zabiegały o umieszczenie projektów przebudowy dworców w Bydgoszczy, Szczecinie i Gliwicach na liście podstawowej projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ostatecznie udało się tego dokonać podczas ostatniej aktualizacji listy. Oznacza to, że inwestycje mogą liczyć na dofinansowanie ze środków Europejskich.

Niestety PKP informują, że będzie gotowe do rozpisania przetargów na wykonanie tych prac dopiero za rok.

To oznacza, że obiekty będą gotowe w 2016 r.

Zamówienie obejmuje m.in. wykonanie dokumentacji technicznej i projektowej, projektu budowlanego wraz uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz projektu wykonawczego. Dzięki przebudowie zostaną stworzone warunki do zintegrowania układów komunikacyjnych kolei z transportem miejskim, co pozwoli na zdecydowane podniesienie standardów obsługi pasażerów na ważnej, międzynarodowej linii kolejowej.

Przebudowa kompleksu dworcowego jest zbieżna ze strategiami rozwoju zarówno miasta Gliwice, jak i województwa śląskiego. Projekt przebudowy obiektu obejmuje wykonanie robót budowlano-montażowych w zakresie przebudowy układu funkcjonalnego budynku dworca wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą kolejową. W efekcie poprawie ulegnie standard obsługi i bezpieczeństwa podróżnych, w tym dostępność do korzystania z usług kolejowych przez osoby niepełnosprawne i z ograniczonymi możliwościami ruchowymi.

Szacunkowa wartość inwestycji to około 100 mln zł netto. PKP planują, że przetarg zostanie ogłoszony w styczniu 2014 r. Obiekt ma być gotowy w ciągu w 20 miesięcy od udzielenia zamówienia.

Czy w końcu dojdzie do przebudowy gliwickiego dworca? Czas pokaże, bo mówiono o tym już kilka razy i zawsze coś stawało na przeszkodzie. Przypomnijmy, że z remontem dworca związane są także plany miasta dotyczące przebudowy jego okolicy.

Jakiś czas temu zaprezentowano takie wizualizacje terenu wokół dworca. Zobacz, jak może to wyglądać za kilka lat.

[nggallery id=109]

(źródło: rynek-kolejowy.pl)
Subscribe
Powiadom o
guest

15 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
misiek
misiek
11 lat temu

ile to już razy rozpoczynali ten remont? 5? 10? 25?

Janek
Janek
11 lat temu

Dalej będzie zasikany, a zwłaszcza tunel na przystanku PKS, nie wierzę w to, że będzie tam nowy dworzec. Widać PODIUM było ważniejsze, zamiast przeznaczyć to na nowy dworzec.

ka-szka
ka-szka
11 lat temu
Reply to  Janek

nie denerwuj ludzi, to PKP jest właścicielem dworca i PKP może go remontować za swoje lub pozyskane pieniądze, a Gliwice miasto na swoim terenie swoje pomysły może realizować

Kasia
Kasia
11 lat temu

Przydałoby się więcej miejsc parkingowych pod dworcem, a nie ścieżki spacerowe wokół dworca… Dla porównania w Zabrzu, gdzie jest zaledwie jedne peron, jest ok. 60 miejsc parkingowych. W Gliwicach – CZTERY. Żenada…

Anonimowo
Anonimowo
11 lat temu

zburzyć tą ruderę i postawić nowy nowoczesny dworzec. ten budynek nie ma żadnej wartości bo jest po prostu paskudny, a np. w bielsku był bardzo ładny wiec nadawał się do remontu

Silesian
Silesian
11 lat temu
Reply to  Anonimowo

niestety nie mogę odpowiedzieć, bo cały wpis określający szanownego autora tego postu musiałby zostać „wypikany”…

Pat
Pat
11 lat temu

te sikawki – sadzawki z przodu zupełnie niepotrzebne przeszkadzałaby tylko w szybkim przejściu, co do miejsc parkingowych, miasto musiałoby odkupić grunty od prywatnych właścicieli i połączyć plac z istniejącym parkingiem który się tam znajduje ale na górce. Projekt taki typu dodajmy pełno stali i szkła i zobaczmy co z tego wyjdzie, ani ładne ani użyteczne. Co do samego budynku dworca, jest ładny ale zanadto zniszczony, oraz nieustawny, jeśliby musiał być wyburzony to z 80% ludności by nie płakało. Gdyby jednak dało się włączyć fasadę w nowy budynek to też byłoby dobrze (tak jak planowali na Jagielońskiej ale im „nie wyszło”… Czytaj więcej »

Łukasz
Łukasz
11 lat temu

Dosyć fajnie jest rozwiązane w Strasburgu, stworzono tam dodatkową przestrzeń zadaszoną. Mimo że tam sam budynek dworca jest nieporównywalnie ciekawszy architektonicznie to postanowiono go zabudować. Mogłoby się to fajnie sprawdzić w Gliwicach. Zobaczcie sami: http://4.bp.blogspot.com/-eJRnU7c2-j4/TaxfGL4DhzI/AAAAAAAAACw/e474JoPM8X4/s1600/Strasbourg+002+Gare+Centra.jpg http://2.bp.blogspot.com/-ou02Tc_m3A4/T-BLNoiXFvI/AAAAAAAAAcs/bC_0TH3TA9M/s1600/La+Gare+de+Strasbourg,+Perancis.jpg

gliwice
gliwice
11 lat temu

Za rok to się wszystko zmienia i nadal nie bendom mieć pieniędzy na ten dworzec i zostanie tak jak jest

ka-szka
ka-szka
11 lat temu
Reply to  gliwice

bendom nie bendom a w Strasburgu fajnie, bendom nie bendom

martin
martin
11 lat temu
Reply to  gliwice

to prawda na te pieniądze będą czekali więcej drapieżników a firmą i robotnikom nic nie pozostawić, tak jak z Autostradą było. Skąd się biorą te ludzie?Miszkałem 6 Lat w Rosji i i tam to normalnie tylko pysk trzymać.Uważam że w Polsce dużo Ruskich żyje od wojny.Kraść, okłamywać, pchać się do władzy,korupcja to są Ruskie charaktery i udawać dobrych i mądrych.

magik200
magik200
11 lat temu

Powinni to zburzyć tak jak w Katowicach i postawić nowy dworzec, a nie jakieś remonty…

MICKY
MICKY
11 lat temu

e zajefajny PLAC DWORCOWY
i Ławeczki wszystko dla nas
idealnie żeby napić się piwka i winka
z biedronki i posiedzieć w słoneczku

Anonimowo
Anonimowo
11 lat temu

Nareszcie coś się dzieje! Tam się wchodzi jak do piwnicy a to jak się widzi tak się pisze i czuje.Tylko mądrze zrobić i zmieni oblicze.To wizerunek PKP i Gliwic.Żadne kosztowne przebudowy potrzebne.Ludzie z piwnic przerabiają na wiele ciekawych pomieszczeń. Cichowski Martin

martin
martin
11 lat temu

Nareszcie coś się dzieje! Tam się wchodzi jak do piwnicy.Ludzie z piwnic przerabiają na ciekawe pomieszczenia .Tam przebudowy dużo nie trzeba a mądrego architekta. Budynek jest zdrowy i mocny a możliwości upiększenia dużo. Szkoda te 100 000 000 Zł. Można nimi wyremontować stare wagony w pociągach pośpiesznych i żeby nie cuchnęli.Zabytki i orginały należy szanować.Cichowski. M.