Coraz więcej osób korzysta ze Śląskiej Karty Usług Publicznych. Można nią zapłacić m.in. za przejazd komunikacją miejską.
Kiedy należy przyłożyć kartę do czytnika, żeby zarejestrować wejście? Kartę przykładamy do czytnika wsiadając do pojazdu. Na czytniku powinna wyświetlać się nazwa przystanku, na którym pojazd się znajduje.
Jeżeli na karcie zapisany jest jeden bilet okresowy, korzystanie z karty jest bardzo proste. Wystarczy ją przyłożyć do dowolnego czytnika ŚKUP i powtarzać tę czynność przy każdym wsiadaniu do pojazdu.
Jeżeli na karcie zostało zapisanych więcej biletów, ale przynajmniej dla jednego z nich określono przy zakupie okres ważności, również wystarczy zwykłe przyłożenie karty do czytnika. Podobnie w sytuacji, gdy pasażer chce aktywować bilet o najdłuższym okresie ważności spośród posiadanych na karcie.
Jeżeli na karcie zapisanych jest więcej biletów okresowych, których okres ważności rozpoczyna się od pierwszego skasowania, a pasażer chce wybrać bilet inny niż ten o najdłuższym okresie ważności, należy wskazać, który bilet zostanie aktywowany. Szczegóły znajdują się w tekście: „Jak używać karty ŚKUP w pojeździe?”
Kiedy należy przyłożyć kartę do czytnika, żeby zarejestrować wyjście? Przed przyłożeniem karty sprawdzamy, co wyświetla się na czytniku. Na odcinku między przystankami wyświetlają się na przemian nazwy obu przystanków z charakterystycznymi strzałkami, np. Gliwice Dworcowa< >Gliwice Mikołowska. Gdy autobus podjeżdża do przystanku wyświetla się już jedna nazwa przystanku, np. Gliwice Mikołowska. Wówczas przykładamy kartę do czytnika i następuje rejestracja wyjścia. Powyższe zasady obowiązują również na przystanku końcowym i początkowym.
Czy mogę zrezygnować z przejazdu, jeżeli autobus jeszcze nie ruszył? Rezygnacja z przejazdu jest możliwa, nawet jeśli wejście zostało już zarejestrowane. Wystarczy przyłożyć jeszcze raz kartę do czytnika. Na ekranie wyświetli się pytanie: „Wymusić wyjście?” Naciskamy wtedy przycisk przy odpowiedzi „Tak” i jeszcze raz przykładamy kartę. W tej sytuacji przejazd nie zostanie odjęty z posiadanego limitu.
Nieintuicyjny układ, zupełnie niepotrzebne bawienie się w wyjmowanie i chowanie karty. Skoro mam bilet okresowy to dlaczego muszę go wyciągać i chować, skoro nawet kierowcy (osobie wyznaczonej do kontrolowania biletów) nie chce się sprawdzać czy bilet posiadam czy nie, a co dopiero czy jest ważny i prawidłowy. Minusy: zbieranie danych handlowych (KZK GOP otrzyma pełną bazę danych na temat naszych zwyczajów, naszego pobytu itd.), możliwość zagubienia karty (przez ciągłe wyjmowanie i chowanie), urządzenia na poziomie technologicznym sprzed 10 lat (dla porównania we Wrocławiu w praktycznie każdym pojeździe jest automat biletowy z dużym i czytelnym wyświetlaczem, możliwość płacenia kartą Urban Card… Czytaj więcej »
Errata:
„automaty rzadkie, brzydkie, interfejs to chyba inżynier automatyk projektował a nie grafik, a już na pewno nie ergonom” -> automaty BILETOWE rzadkie, brzydkie, interfejs to chyba inżynier automatyk projektował a nie grafik, a już na pewno nie ergonom
Ludzie czy Wy nie widzicie, że to jawne wyłudzanie danych osobistych!!!!!! Po co im mój pesel, ja chcę tylko skorzystać z ich usługi transportowej jadąc zwykłym miejskim autobusem, lub tramwajem. No przecież to nie jest wniosek do banku o pożyczkę przy którym trzeba podać wszystkie swoje dane łącznie z peselem i zdjęciem???!!! Czy wy macie świadomość jaką bazę danych posiada teraz KZKGOP i co z nimi zrobi? Bo ja twierdzę, że pewnie je sprzeda i zarobi na tym kupęęę kasy. Codziennie w mediach ostrzegają o nie podawaniu swojego pesel bez ważnego powodu! To dziwne, że przejażdżka zwykłym miejskim autobusem i… Czytaj więcej »