r e k l a m a

spot_img
spot_img

spot_img

Czy w Gliwicach jest szansa na bezpłatną komunikację autobusową?

spot_img
r e k l a m a

W Żorach prawdopodobnie mieszkańcy będą jeździli autobusami za darmo.

Analiza funkcjonowania i kosztów komunikacji miejskiej w tym mieście za ostatnie dziesięć lat pokazała, że systematycznie spada liczba pasażerów, a  koszty komunikacji rosną. Pociąga to za sobą wzrost cen biletów, a w jeszcze większym stopniu wzrost dopłaty z budżetu gminy do komunikacji. Obecnie dopłata ta w Żorach stanowi ok. 72 proc. kosztów przewoźnika. Wzrost cen biletów w jeszcze większym stopniu ogranicza liczbę korzystających z komunikacji i błędne koło się zamyka. Dlatego władze tego miasta podjęły decyzję, że wkrótce mieszkańcy będą z komunikacji miejskiej korzystać za darmo. Czy takie rozwiązanie jest możliwe w Gliwicach?

Żory są członkiem Międzygminnego Związku Komunikacyjnego i władze miasta zapowiadają, że termin wprowadzenia bezpłatnej komunikacji będzie zależał od zakończenia negocjacji ze Związkiem.

Sytuacja Gliwic jest zdecydowanie różna od tej, z którą mamy do czynienia w Żorach. Gliwice mają blisko 200 tysięcy mieszkańców, a Żory niewiele ponad 60 tysięcy.


Ustawa o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. stanowi, że obowiązek organizacji komunikacji miejskiej leży w gestii gmin. W przypadku aglomeracji katowickiej samodzielne realizowanie tego zadania przez poszczególne gminy jest niemożliwe. Wobec tego pojawiła się konieczność porozumienia się w sprawie zarządzania oraz organizacji komunikacji lokalnej. Sprawdzonym i efektywnym rozwiązaniem stało się utworzenie związku komunikacyjnego. Związki gmin są bardzo często stosowanym rozwiązaniem organizacyjno-prawnym w wysoko rozwiniętych krajach europejskich, takich jak Austria, Dania, Niemcy czy Francja. Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego pełni funkcję organizatora komunikacji miejskiej.

Obecnie Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego skupia 25 gmin, organizując na ich terenie komunikację z miejscowościami ościennymi. Korzystając z komunikacji organizowanej przez KZK GOP, pasażer może dotrzeć również do miejscowości, które do związku nie należą, takimi przykładami są np. Tychy czy Mikołów.

Zasięg działania Związku obejmuje prawie całą aglomerację katowicką i niektóre obszary z nią sąsiadujące – teren o powierzchni 1,4 tys. km2, zamieszkany przez ponad 2 miliony osób.

– Bezpłatna komunikacja miejska? Dlaczego nie? – pyta Marek Jarzębowski, rzecznik Urzędu Miejskiego w Gliwicach. – Do tego dodajmy jeszcze darmowe przejazdy koleją. Niech marszałek województwa płaci kolei grube miliony, a ludzie niech podróżują pociągami za darmo – dodaje.

Pomysł wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej w Gliwicach raczej nie ma szans na realizację.

– Takie rozwiązanie jest możliwe w małych gminach, gdzie jeżdżą np. 2 czy 3 autobusy, a wójt ma pieniądze, żeby pokryć koszty funkcjonowania komunikacji – mówi Marek Jarzębowski. – To nie jest tak, że prezydent Gliwic bierze telefon i dzwoni do prezesa KZK GOP i oznajmia mu: „Gliwice występują ze związku i wprowadzają bezpłatną komunikację” – dodaje rzecznik UM w Gliwicach.

Związkowcy z Sierpnia 80 uważają jednak, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej jest możliwe w wielu polskich miastach.

Jak informuje Patryk Kosela, rzecznik Sierpnia 80, po wzroście opłat za przejazd tramwajami i autobusami KZK GOP w woj. śląskim w 2012 r., przychody tego przewoźnika spadły o 8 mln zł w porównaniu do roku poprzedniego. Spółka ta w 2012 r. przewiozła aż o 50 mln osób mniej, niż w roku 2008.

– Spójrzmy na fakty: sam wydruk i przechowywanie biletów kart zbliżeniowych kosztuje w stolicy ponad 14 mln złotych rocznie. Z kolei w KZK GOP 6,5 mln zł. Można wyeliminować te i inne koszty. Mniej samochodów indywidualnych to mniejsze uszkadzanie dróg i sporo mniejsze koszty ich naprawy. To mniejsze korki, hałas czy smog – wylicza korzyści społeczne i ekonomiczne Kosela.

Bezpłatna komunikacja miejska, w różnych konfiguracjach, funkcjonuje już w kilku miastach Polski, m.in. w Nysie (woj. opolskie), podwarszawskich Ząbkach oraz w centrum Kielc.

Sierpień 80 informuje, że Gdańsk, Kraków, Koszalin i Bydgoszcz także zastanawiają się nad wprowadzeniem bezpłatnej komunikacji.

Czas pokaże, czy im się uda. Prezydent Żor dodaje jednak: – Chcemy również podkreślić, iż mamy świadomość, że nasze rozwiązanie nie byłoby możliwe, gdyby – tak jak w  wielu dużych miastach – nasz system transportu miejskiego był rozbudowany i kosztowny. Specyfika naszego miasta sprawia, że mamy bardzo tani system komunikacji – wprowadzenie bezpłatnych przejazdów zwiększy nasze wydatki z 2,4 do 3,3 mln zł rocznie – mówi Waldemar Socha, prezydent Żor, w wywiadzie dla Kuriera Żorskiego.

Łukasz Fedorczyk

spot_img

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

Subscribe
Powiadom o
guest

19 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Pasażer na gapę
Pasażer na gapę
10 lat temu

Oczywiście, że się nie da. U nas ostatnio nic się nie da. Tramwaje za drogi – nie da się ich utrzymać i rozbudować, Nowe autobusy za drogie – dlatego jeździmy ikarusami a w nowych autobusach bez klimatyzacji. Nowy plan sieci za drogi – dlatego nie zmienił się od ponad 30 lat. Nie stać nas na parkingi w centrum miasta. Stać nas za to na podium czy stadion Piasta (uważam, że powinno powstać albo jedno albo drugie). Stać nas jako mieszkańców na płacenie za droższą komunikację niż w stolicy (to jakiś paradoks niesamowity). Wyjście z KZK może i nie jest łatwe… Czytaj więcej »

Joanna
Joanna
10 lat temu

Takie podejscie jak twoje jest wlasnie glowna przyczyna porazki tkz. „referendystow” praktycznie rok rocznie. Jakie? Otoz masz troche racji, np. „ze tramwaje sa za drogie” – takie faktycznie bylo stanowisko ZF. Ale zaraz potem zamiast dalej sprawiedliwie oceniac, perfidnie manipulujesz i po prostu klamiesz.. zdanie dalej piszesz „Nowe autobusy za drogie – dlatego jeździmy ikarusami” – Co roku wymieniane sa autobusy na nowe – to jasne ze nie wymienia wszystkich na raz. A gdy pewnym momencie zostana dwa ikarusy, znowu ktos napisze „w Gliwiach jezdza stare autobusy”. To czysta manipulacja. Tak samo z parkingami. „Nie stać nas na parkingi w… Czytaj więcej »

gość
gość
10 lat temu
Reply to  Joanna

Joanno ty tez manipulujesz, mimo że autobusy są wymieniane na nowe to większość tych „lepszych” jeździ na trasach międzymiastowych albo w Zabrzu, rozkład 126, 32 i paru innych obleganych przez pasażerów linii jest realizowany stosunkowo często Ikarusami (rzadziej fakt ale najbardziej oblegane linie z Ikarusem to antyreklama KZK GOP). Co do parkingów – mamy ich mało i czterokondygnacyjny parking na 150-200 samochodów to kropla w morzu, miejsce jest ok ale wciąż brakuje miejsc parkingowych dla centrum dużego miasta. Kolejna rzecz – ceny biletów pomijając strefy tu i tam płacimy zbliżoną cenę za bilety, dodając do tego czas przejazdu i dostępność… Czytaj więcej »

Gapowicz
Gapowicz
10 lat temu
Reply to  gość

W Zabrzu to akurat jeżdżą totalne padaki z pks gliwice, MPK ma o wiele lepszy tabor

pasażer na gapę
pasażer na gapę
10 lat temu
Reply to  Joanna

Wiem gdzie leżą Tychy – ale nie wiem co to ma do rzeczy?

Bilet na przejazd autobusem/tramwajem/metrem w jedną stronę na całej linii autobusu zakupiony u kierowcy 4,40
Bilet na przejazd autobusem/tramwajem u nas 4,80
Drożej o 0,40gr chociaż zarobki nasze i ich są kosmicznie różne

Jeśli chodzi o Ikarusy to mój przedmówca chyba Ci wytłumaczył w czym rzecz. Niczym nie manipuluje i oceniam obiektywnie – oczywiście, że autobusy są coraz nowsze – chociaż nie rozumiem dlaczego kupuje się zagraniczny używany złom.

A co mi odpowiesz na przykład na to, że się naszej komunikacji miejskiej nie aktualizuje? Zabrakło argumentu?

wkur******ny
wkur******ny
10 lat temu

Żadnych bezpłatnych komunikacji! Nie ma nic za darmo. Ja mam samochód i nim jeżdżę więc nie płacę za bilety. I tak z moich podatków finansuję przejazdy innym ludziom, czesto takim, którzy nawet biletu nie kasują. Nie będę dokładał kolejnych pieniędzy które mogą pójść na place zabaw, obiekty sportowe itp. Każdego stać na bilet, a jak nie stać to niech przestanie kupować browary.

Pasażer na gapę
Pasażer na gapę
10 lat temu
Reply to  wkur******ny

Nikt nie broni Ci jechać autobusem – jak szlachcic chce jezdzić autkiem, parkować po chodnikach i trawnikach. Truć i hałasować to musi płacić. Komunikacja miejska to przede wszystkim oszczędność dla miasta i ekologia – policz sobie ile kosztuje utrzymanie dróg przy obecnym natężeniu ruchu. W głowach się Wam poprzewracało – tylko moje i moje. A argument z browarem to sobie wsadź… między bajki, jak ktoś zarabia 900 zł i musi wydać 120 na bilet to nie jest jego widzimisię…

alf
alf
10 lat temu

wystarczylo sie uczyc to by zarabial troche wiecej…

pasażer na gapę
pasażer na gapę
10 lat temu
Reply to  alf

Argument nie do zbicia… Znam proszę Pana inżynierów z naszej politechniki Śląskej – bardzo dobrych po na przykład Biotechnologii, którzy pracują na stacji benzynowej – bo pracy nie ma. I jest jej coraz mniej. Dziś nie wiedza tylko znajomości się liczą – niestety.

Ernest
Ernest
10 lat temu
Reply to  wkur******ny

Prawdziwy Król Julian! Wozi kalfaktor autem to się przesiądzie do busa jak będzie za darmo. Ale nie wierzę w to dopóki, dopóty włodarzami są ludzie z obecnego zarządu. To chytre i chciwi ludzie.

Re
Re
10 lat temu
Reply to  wkur******ny

Dla osoby bezrobotnej, ktora wcale nie wydaje na browary, tylko po prostu nie ma pieniedzy, wydatek 3,20 zł w jedną strone autobusem jest to dość duzo, bo za te 3,20 mozna juz kupic chleb

gliwicjus
gliwicjus
10 lat temu

Za darmo? W domu Dobrego Gospodarza?

Anonimowo
Anonimowo
10 lat temu

ludziom się już w głowach przewraca jeszcze autobusy za darmo….

dolczegusto
dolczegusto
10 lat temu

pomarzyć zawsze można 😀

GLAJWICE
GLAJWICE
10 lat temu

CIEMNOGRÓD…

obiektywny
obiektywny
10 lat temu

Ja nie wymagam aby wszystko było za darmo.Ale wymagam spełnienia obietnic wyborczych.Gdzie mamy strefy przesiadkowe tak aby odciążyć centrum.Gdzie mamy połączenia szynowe obiecane przez obecnego prezydenta?Nie ma żadnej w temacie komunikacji prowadzonej polityki.Jeden radny wyrwał się z rowerkami to go obalili bo nie jest z tej linii.Ale jestem pewny iż rowerki będą tylko to zgłosi ktoś od Frankiewicza. Skoro pretendujemy do miasto o charakterze światowym to wprowadżmy strefy w mieście po których będą się poruszać samochody o odpowiednich normach.Teraz parkuje obok rynku nie jeden gruchot z którego leje się olej a jak zapali to całej ulicy nie widać.Po co te… Czytaj więcej »

Joanna
Joanna
10 lat temu
Reply to  obiektywny

@obiektywny
„Gdzie mamy połączenia szynowe obiecane przez obecnego prezydenta?”
Czy chodzi Ci o tramwaje?
Niezaleznie od tego czy tramwaje powinny byc czy nie, ZF w ostatnich 6 latach (a to juz w dwoch wyborach) nie obiecywal tramwajow. Wrecz przeciwnie…

Jezeli chodzi o kolej, to jaka role ma tutaj Frankwiecz i RM? Slyszalem ze jest krolem i ma nad kazdym wladze, ale chyba Koleje Slaskie, PKP czy inne tego typu spolki jeszcze mu nie podlegaja..

Joanna
Joanna
10 lat temu

Mam inny pomysl. Dla kazdego ZAMELDOWANEGO mieszkanca powinny byc jakies super znizki miesiecznych biletow. Jest sporo ludzi mieszkajacych w Gliwicach, a zameldowanych w Zabrzu,Pyskowicach czy innych miastach/wioskach obok.. Ogolnie uwazam ze powinno sie wprowadzic pakiet ulg dla gliwiczan GLIWICZAN, bylby to moze dobry sposob na spowolnienie spadku ludnosci, ktory dotyka cala Polske.. Nie widze natomiast sensu wprowadzania znizej (a tym bardziej za darmo) na komunikacje dla „turystow” – ktorzy tu nawet nie placa podatkow.

bleichen
bleichen
10 lat temu

Gdyby wygrało PO i Krzyżanowski to za darmo byłyby nie autobusy, tylko samochody!

spot_img

AKTUALNOŚCI

KRYMINAŁKI