W miejscach poboru opłat, na odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) wyznaczone zostały pasy przejazdowe dedykowane dla użytkowników systemów e-TOLL, viaTOLL oraz spersonalizowanych urządzeń pokładowych viaAUTO.
Kierowcy pojazdów lekkich, którzy nie korzystają jeszcze z systemu e-TOLL powinni kierować się w kierunku pasów przejazdowych po lewej stronie Placu Poboru Opłat.
W sytuacji gdy kierowca omyłkowo wjedzie na autostradę pasem dla e-TOLL i viaTOLL powinien przy wyjeździe z autostrady opłacić przejazd u inkasenta (w sposób manualny).
Pasy przejazdowe dedykowane dla użytkowników e-TOLL i viaTOLL są oznaczone tablicami informacyjnymi z logotypem nowego systemu e-TOLL umieszczonymi nad drogą (przed dojazdem do Placu Poboru Opłat) oraz nad bramkami. Są to skrajne, prawe pasy wjazdowe i wyjazdowe autostrady, na których szlabany otwierane są automatycznie.
Kto może poruszać się po pasach e-TOLL?
Pasami tymi mogą poruszać się użytkownicy systemu e-TOLL, systemu viaTOLL, lub posiadający spersonalizowane urządzenie viaAUTO i viaBOX. Kierowcy pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony) mogą opłacać przejazdy w nowym systemie po zarejestrowaniu się na stronie etoll.gov.pl i pobraniu aplikacji mobilnej e-TOLL PL. Aplikację można bezpłatnie pobrać w Google Play lub AppStore.
Dedykowane skrajne pasy nie są przeznaczone dla kierowców korzystających z anonimowych urządzeń pokładowych viaAUTO nieprzypisanych do pojazdów, w których są zainstalowane. W przypadku wątpliwości, co do rodzaju posiadanego urządzenia viaAUTO, prosimy o kontakt z Telefonicznym Centrum Obsługi Klienta systemu viaTOLL.
Co zrobić jeżeli wjadę na nieprawidłowy pas?
Kierowcy, którzy nie korzystają z systemów e-TOLL, viaTOLL lub spersonalizowanych urządzeń pokładowych viaAUTO powinni przy wjeździe i wyjeździe z autostrady kierować się do bramek po lewej stronie Placu Poboru Opłat.
Jeżeli kierowca omyłkowo wjedzie na autostradę pasem przeznaczonym dla użytkowników systemów e-TOLL i viaTOLL, powinien kontynuować przejazd (bez zawracania i zatrzymywania pojazdu), a przy wyjedźcie podjechać do kasy dla użytkowników manualnego systemu poboru opłat (oznaczonych znakiem inkasenta) i zapłacić za przejazd. W takiej sytuacji opłata będzie pobrana za najdłuższy odcinek płatny danej autostrady. Opłacenie przejazdu w sposób manualny pozwoli uniknąć nałożenia na użytkownika opłaty dodatkowej.
Organizacja miejsc poboru opłat na odcinku A4 Wrocław – Sośnica:
Na Placu Poboru Opłat Żernica i na Placu Poboru Opłat Karwiany funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wyjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-Toll i viaTOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna.
We wszystkich miejscach poboru opłat na A4 jeden pas wjazdowy dedykowany jest dla użytkowników systemu e-TOLL.
Na Stacjach Poboru Opłat wprowadzona została zmiana funkcjonowania prawego skrajnego pasa wyjazdowego dedykowanego dla e-TOLL poprzez zapewnienie na nim obsługi 3 systemów poboru opłat (manualnego, viaToll, e-Toll). W sytuacji, w której użytkownik na takim pasie poinformuje inkasenta, że uiścił opłatę w ramach e-TOLL (SPOE KAS) otrzyma zgodę na przejazd.
Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wyjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej i dla użytkowników viaTOLL. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
Na wszystkich pasach wjazdowych dedykowanych dla użytkowników systemu e-TOLL istnieje możliwość pobrania biletu z podajnika. Będzie to skutkowało tym, że jeżeli nawet kierowca przez pomyłkę wjedzie na pas wjazdowy przeznaczony dla e-TOLL nie mając zainstalowanej aplikacji mobilnej e-TOLL PL, pobierze bilet autostradowy. Będzie mógł wyjechać z autostrady bramką przeznaczoną do płatności manualnej i w tej formie zapłacić.
Uspokójcie się z tym dedykowaniem, bo się tego czytać nie da. Pas jest przeznaczony, bramki są przeznaczone, a dedykować sobie może piosenkę 😀
Uspokójcie się z tym dedykowaniem, bo się tego czytać nie da. Pas jest przeznaczony, bramki są przeznaczone, a dedykować sobie możecie piosenkę 😀