W ubiegłym roku instruktorzy nauki jazdy i przedstawiciele ośrodków szkolenia kierowców z Gliwic, Zabrza i powiatu gliwickiego ponowili starania o odtworzenie w Gliwicach terenowego oddziału Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Poparł ich prezydent Gliwic, który latem wysłał pismo w tej sprawie do marszałka województwa śląskiego. Nadeszła odpowiedź, z której wynika, że WORD-u w Gliwicach nie będzie.
„Mając na uwadze przedstawione wielkości przewidziane do poniesienia, biorąc pod uwagę możliwości finansowe zarówno WORD w Katowicach oraz województwa śląskiego, jak również demograficzne aspekty, utworzenie oddziału w Gliwicach wydaje się obecnie mało realne bez znalezienia innych zewnętrznych źródeł finansowania, które na chwilę obecną trudno jest wskazać” – odpisał w imieniu marszałka województwa śląskiego Stanisław Dąbrowa, członek Zarządu Województwa Śląskiego.
W przedstawionych szacunkach wykorzystał dane z analizy opłacalności realizacji tego typu przedsięwzięcia, sporządzonej
przy współudziale Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach.
Koszty uruchomienia WORD w Gliwicach – o jakich wielkościach mowa?
7,7 mln zł do 11,2 mln zł – tyle mogłaby kosztować województwo śląskie i WORD budowa nowego ośrodka egzaminacyjnego w Gliwicach wraz z wyposażeniem obiektu (meble, sprzęt komputerowy, system teleinformatyczny wraz z oprogramowaniem, pojazdy egzaminacyjne) w zależności od wariantu kategorii przeprowadzanych tam egzaminów państwowych.
Przypomnijmy, że wybudowanie przed kilkoma laty nowoczesnego ośrodka egzaminacyjnego WORD w Rybniku, który przejął w 2009 r. kursantów z Gliwic i powiatu gliwickiego, pochłonęło blisko 10 mln zł.
Władze Gliwic zadeklarowały pomoc w powołaniu WORD w naszym mieście. Wskazały m.in. nieruchomość położoną przy ul. Błonie, zlokalizowaną w bezpośrednim sąsiedztwie budowanej „średnicówki” oraz autostrady A1.
Znajdziemy tam utwardzone place oraz budynki, m.in. 4-piętrowy obiekt o charakterze biurowym. Jeszcze niedawno nieruchomość była wykorzystywana przez szkoły nauki jazdy.
„Najważniejszym elementem, który zaważył w 2009 r. na zawieszeniu, a w konsekwencji likwidacji działalności ośrodka terenowego w Gliwicach, były problemy z lokalizacją obiektu” – można przeczytać w liście S. Dąbrowy do prezydenta Gliwic. Przed 5 laty Urząd Marszałkowski tłumaczył to nieco inaczej. Terenowy oddział Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego istniał w naszym mieście do czerwca 2009 r. Działał w dzierżawionym mu przez Ligę Obrony Kraju obiekcie przy ul. Łabędzkiej 26. Stan techniczny tej nieruchomości pozostawiał od pewnego czasu sporo do życzenia. – Kontynuacja jego funkcjonowania grozi zapaścią finansową instytucji – uznał w 2009 r. Zarząd Województwa Śląskiego, posiłkując się analizą ekonomiczną sporządzoną przez specjalistów z WORD w Katowicach.
Ośrodek w Gliwicach zamknięto pomimo protestów właścicieli szkół nauki jazdy i kursantów.
Na ostateczną decyzję Zarządu Województwa Śląskiego w tej sprawie wpływ miały głównie względy finansowe. Dyrekcja WORD-u argumentowała, że spośród wszystkich oddziałów gliwicki był najdroższy w utrzymaniu, a obiekt przy ul. Łabędzkiej ze względu na stan techniczny wymagał kapitalnego remontu. Nie był to jednak wyłączny powód likwidacji. – Poprzednia dyrekcja WORD podjęła decyzję o budowie rybnickiego oddziału, która znacznie obciążyła finansowo tę placówkę. W bieżącym roku Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego musiał zaciągnąć 6 mln zł kredytu bankowego na dokończenie rozpoczętej inwestycji. Wobec konieczności spłaty tego zobowiązania funkcjonowanie siedmiu oddziałów WORD (w Bytomiu, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Jastrzębiu Zdroju, Katowicach, Rybniku i Tychach) byłoby zbyt dużym obciążeniem i spowodowałoby załamanie płynności finansowej przedsiębiorstwa – przyznała pod koniec maja 2009 r. na łamach „MSI” Aleksandra Marzyńska, rzecznik prasowy marszałka województwa śląskiego.









